Powered by Blogger.
facebook twitter instagram Email

THEJAGUNGSPIRASI

 Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Shopee Malaysia baru-baru ini melancarkan Kempen Tani, satu inisiatif yang direka untuk memperkasakan petani tempatan, agropreneur, dan pengeluar dengan alat, latihan, dan sumber perniagaan yang diperlukan untuk berjaya dalam ekonomi digital, sambil menghubungkan produk mereka dengan pembeli secara langsung. Melalui kempen ini, Shopee ingin meningkatkan rantai nilai produk agrofood, meningkatkan pendapatan pengeluar makanan, dan menggalakkan pengguna untuk membeli terus dari agropreneur tempatan, seterusnya memupuk masa depan yang lebih mampan dan inklusif untuk industri ini.

Program Kempen Tani menyaksikan hampir 100 penjual menghadiri bengkel yang dikendalikan oleh jurulatih ShopeeXpert bertauliah. Bengkel ini memberi tumpuan kepada ilmu tips untuk meningkatkan trafik penonton dan jualan melalui platform berstrim langsung Shopee. Sementara itu, pasukan ShopeeUni membawakan latihan tentang penyediaan kedai, senarai SKU, dan pengoptimuman senarai produk untuk meningkatkan keterlihatan dalam talian dan prestasi jualan. Strim langsung turut diadakan semasa hari bengkel ini yang di mana beberapa agropreneur mempamerkan produk mereka kepada lebih daripada 110,000 penonton di seluruh negara, menghasilkan peningkatan pesanan sebanyak 9 kali ganda berbanding hari biasa semasa bulan November.

Nanakamalbiz Masuk Dunia Dalam Talian 

Salah satu peserta yang menonjol adalah Nanakamalbiz, perniagaan makanan ringan tradisional dari Kota Tinggi, Johor, yang diasaskan oleh Nur Rahilla Binti Mohamad Kamal. Sejak 2016, perniagaan Rahilla bergantung kepada pelanggan walk-in dan pemasaran mulut ke mulut untuk menjual makanan buatan tangan mereka. Walau bagaimanapun, apabila tabiat pengguna beralih ke membeli-belah dalam talian, Rahilla menyedari keperluan untuk mengadaptasi. Meskipun baru dalam e-dagang, beliau menyertai Shopee untuk memastikan kelangsungan perniagaannya dan mencapai lebih banyak pelanggan.

"Peralihan dari luar talian ke dalam talian adalah satu cabaran besar, tetapi ia menjadi sangat menarik apabila saya melihat potensi yang ada," kata Rahilla. Melalui Kempen Tani, beliau menerima panduan praktikal mengenai cara penyediaan kedai dan pengoptimuman senarai produknya. Kempen ini juga memperkenalkan beliau kepada alat perniagaan Shopee yang mempermudahkan hal logistik dan pengurusan pelanggan. "Sebelum ini, kami akan menghantar pesanan melalui bas atau bergantung pada pelanggan untuk mengambilnya. Shopee menyelaraskan semuanya untuk kami," jelasnya.

Papan pemuka analitik Shopee terbukti sangat berguna buat Rahilla yang boleh menjejaki trend jualan, mengenal pasti produk terlaris, dan merancang inventori dengan lebih cekap. Ciri-ciri seperti baucar diskaun dan penghantaran percuma membolehkan beliau menarik pelanggan dari seluruh Malaysia, termasuk Sabah. "Shopee memberi saya keyakinan untuk berkembang dalam pasaran yang kompetitif," katanya apabila ditanya bagaimana Kempen Tani membantunya dalam ekonomi digital.


Dari Gerai Buah ke Kejayaan Dalam Talian dengan Kempen Tani

Di Bidor, Perak, Madam Lai Nyuk Ling dari JK BISCUITS berjaya mengubah perniagaan buahnya melalui e-dagang. Pada mulanya bergantung kepada gerai buah untuk pendapatan, Madam Lai tidak pernah membayangkan guava dan buah naga miliknya akan dihantar sehingga ke Sabah dan Sarawak.

"Saya ingin mencuba sesuatu yang baru, dan apabila pesanan mula masuk, saya seperti tidak percaya betapa cepatnya perniagaan boleh berkembang," kongsi beliau. Menyertai kempen Shopee, termasuk Jualan 11.11, menjadi titik perubahan di mana beliau memperoleh pendapatan RM4,000 dalam satu hari—satu pencapaian yang meningkatkan keyakinannya dalam e-dagang.

Dengan Kempen Tani, penjual seperti Madam Lai telah memperoleh ilmu dan alat perniagaan untuk meningkatkan prestasi perniagaan mereka. Shopee Live, misalnya, membolehkan beliau mempamerkan proses pembungkusan buahnya yang mewujudkan kepercayaan dan ketelusan dengan pelanggan. "Mereka tahu apa yang mereka dapat," jelasnya. Beliau kini juga dapat menghantar buah-buahan segar ke seluruh negara melalui sistem logistik Shopee dan memberi inspirasi kepada orang lain dalam komunitinya untuk meneroka peluang yang ditawarkan oleh e-dagang dan Kempen Tani.


Menghubungkan Pengeluar Luar Bandar dengan Pengguna Seluruh Negara

Dari Kota Bharu, Kelantan, Corndog Anak Ramai adalah contoh terbaik bagaimana Kempen Tani membantu perniagaan luar bandar berkembang dalam ekonomi digital. Ditubuhkan pada tahun 2020 oleh Wan Muhamad Biruni Bin Wan Jamaluddin, perniagaan keluarga ini pada mulanya menjual corndough beku buatan sendiri kepada rangkaian tempatan kecil. Untuk memajukan perniagaannya ke skala yang lebih besar menjadi cabaran kerana akses pasaran yang terhad dan halangan logistik.

Pada 2021, Wan yang tidak mempunyai pengalaman dalam e-dagang menyertai Shopee, "Pada mulanya, ia terasa seperti langkah besar, tetapi dengan sokongan Shopee, jenama kami lebih menyerlah dan disediakan dengan alat perniagaan penting yang kami perlukan untuk berkembang,” katanya. Dengan ciri-ciri seperti Shopee Live dan baucar, Corndog Anak Ramai memperluas jangkauannya ke isi rumah bandar di Selangor, Johor, dan Kuala Lumpur. Sesi strim langsung terbukti sangat berkesan, membantu jenama ini berhubung dengan pelanggan baharu dan meningkatkan penglibatan pelanggan. 

Untuk memastikan kualiti produk, Wan melabur dalam pembungkusan premium dan peti ais yang lebih berkualiti untuk produk beku. Program Shopee Affiliate mempercepatkan pertumbuhannya, dengan seorang Affiliate dapat menjana lebih daripada 1,000 pesanan dalam tempoh tiga bulan. "Menjadi sebahagian daripada ekonomi digital Malaysia melalui Kempen Tani adalah satu kebanggaan bagi kami. Ini bukan sekadar menjual makanan beku—ia tentang mencipta peluang untuk keluarga dan komuniti kami," tambah Wan. 

Membina Masa Depan yang Mampan dan Inklusif
"Agropreneur adalah teras sektor pertanian Malaysia, dan daya tahan serta inovasi mereka terus memberi inspirasi kepada kami," kata Tan Ming Kit, Ketua Pemasaran dan Pengurusan Data di Shopee Malaysia. "Melalui Kempen Tani, Shopee ingin terus memperkasakan lebih banyak agropreneur dengan program latihan yang diperibadikan, kempen berinovatif, dan insentif bernilai seperti Shopee Coins dan baucar untuk meningkatkan keterlihatan jenama dalam talian mereka. Inisiatif ini bukan sahaja mewujudkan peluang untuk mereka bersinar tetapi juga menyumbang kepada pembentukan masa depan yang lebih mampan dan inklusif untuk industri ini. Kami merancang untuk memperkenalkan lebih banyak sokongan dan sumber yang disasarkan untuk agropreneur dalam beberapa bulan akan datang bagi mempertingkatkan keterlihatan mereka dan membantu mereka mencapai kejayaan yang lebih baik."

Pengguna boleh menyokong pengeluar tempatan dengan membeli produk mereka melalui laman web mikro Kempen Tani di Shopee, di mana pengguna juga boleh menebus baucar eksklusif untuk menikmati penjimatan yang lebih hebat. Dengan kemudahan penghantaran dari ladang ke pintu, kempen ini mendekatkan jurang antara pengeluar luar bandar dengan pengguna bandar, memastikan bahawa manfaat ekonomi digital sampai ke setiap penjuru Malaysia. Untuk maklumat lanjut, lawati Kempen Tani Shopee.



Share
Tweet
Pin
Share
No comments

 Shopee Rai Lokal Perkukuh Ekonomi Tempatan, Pacu Ekonomi Digital
Shopee sokong 1.8 juta Penjual Tempatan; 500,000 ahli Shopee Affiliate pacu 90 juta pesanan pada tahun 2024


Tahun 2024 merupakan tahun signifikan buat Shopee dalam usahanya untuk memperkasakan perniagaan tempatan dan memupuk pertumbuhan komuniti di Malaysia. Menerusi inisiatif Shopee Rai Lokal, berjuta-juta pembeli menikmati akses kepada produk berkualiti tinggi dan berpelbagai daripada lebih 1.8 juta usahawan tempatan. Di samping itu, lebih 500,000 ahli Shopee Affiliate membantu memacu pesanan, sekali gus mengukuhkan peranan Shopee sebagai pemangkin kepada kelestarian ekonomi dan transformasi digital di Malaysia.

Shopee Rai Lokal: Memperkasakan Rakyat Malaysia Seluruh Negara
Dilancarkan pada tahun 2019, Shopee Rai Lokal telah menjadi tonggak utama dalam misi Shopee untuk meraikan dan menyokong komuniti pengguna, usahawan, dan bakat tempatan. Pada tahun 2024, Shopee mengukuhkan inisiatif ini dengan melancarkan laman web mikro Shopee Rai Lokal - platform khusus buat pengguna untuk menerokai dan menyokong produk dan perniagaan tempatan kegemaran melalui baucar dan diskaun eksklusif. Usaha ini merapatkan jurang antara penjual dan pembeli, mencipta laluan langsung untuk pengguna menyokong usahawan tempatan.

“Shopee percaya dengan membekalkan pengguna akses mudah untuk menyokong usahawan tempatan adalah kunci untuk memacu pertumbuhan ekonomi Malaysia dan memupuk ekosistem e-dagang yang cekal. Dengan menawarkan pengalaman membeli-belah yang lancar, kami menghubungkan pengguna dengan produk Malaysia terbaik sambil memperkasakan penjual dengan alat perniagaan inovatif, ilmu perniagaan yang diperibadikan, dan meningkatkan keterlihatan jenama untuk membuka potensi penuh usahawan untuk berjaya dalam landskap digital yang semakin kompetitif,” kata Tan Ming Kit, Ketua Pemasaran dan Pengurusan Data di Shopee Malaysia.

500,000 ahli Shopee Affiliate turut memainkan peranan penting dalam mempertingkatkan pengalaman membeli-belah untuk pengguna. Mereka membawa produk lebih dekat kepada pengguna dengan mencipta kandungan menarik, menghasilkan lebih 90 juta pesanan melalui pelbagai saluran di aplikasi seperti Shopee Live dan Shopee Video. Untuk meraikan pencapaian ini, Shopee juga telah melancarkan bahagian kedua dokumentari “Shopee Rai Lokal: Breaking Barriers Online”, yang memaparkan kisah kejayaan beberapa ahli Shopee Affiliate yang berjaya mentransformasikan ekonomi digital dalam komuniti tempatan mereka. Ini adalah susulan daripada bahagian pertama dokumentari pada tahun 2023 yang menampilkan cabaran dan kejayaan tiga penjual tempatan.

Salah seorang ahli Shopee Affiliate ini ialah Nurul Syuhana, seorang ibu lima anak yang menyertai program Shopee Affiliate pada tahun 2023 untuk membantu menyara keluarganya. Bermula dengan hanya beberapa pengikut media sosial, pendapatan komisen pertamanya berjumlah RM200 membawa semangat dan keyakinan kepadanya untuk komited kepada program ini sepenuh masa. Beliau mengasah kemahiran berstrim langsungnya dan berjaya meningkatkan jumlah pengikut daripada 33 ke 200,000, dan diiktiraf sebagai salah seorang pemenang dalam kategori 'Shopee Affiliate 2 Million Ringgit Club' di Shopee Superstar Awards 2024. “Menyertai program Shopee Affiliate adalah satu titik perubahan dalam hidup saya. Ianya bukan sahaja membolehkan saya membantu menyara keluarga, tetapi juga berkongsi produk yang saya benar-benar gemari dan membantu orang lain membuat keputusan yang lebih bijak,” kongsinya.

Mengangkat Fesyen Tempatan


Program seperti Pertunjukan Fesyen Raya Stail Kita memberi peluang eksklusif kepada pembeli untuk meneroka dunia fesyen Muslim tempatan. Dengan menampilkan 10 penjual tempatan, acara ini menarik lebih 70,000 penonton di Shopee Live. Pembeli turut diperkenalkan kepada koleksi fesyen baharu daripada pereka tempatan dan dapat belajar cara untuk menggayakan pakaian dari setiap jenama agar boleh sedondon bersama keluarga. 

Melengkapkan Penjual untuk Kejayaan Jangka Panjang
Untuk melengkapkan penjual agar dapat memenuhi kehendak pelanggan dengan lebih baik, Shopee telah melancarkan program Digital Platform Upskilling Summit yang merangkumi 5 bahagian pada tahun 2024. Program ini melengkapkan lebih 1,000 penjual dengan ilmu pengetahuan penting tentang pematuhan peraturan, ketulenan produk, dan pensijilan Halal. Kerjasama dengan agensi kerajaan seperti Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN), Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), dan Perbadanan Harta Intelek Malaysia (MyIPO) membantu penjual mengatasi cabaran industri serta memperkukuh kepercayaan pengguna.

Bibi Farizona Mahdi, pemilik Umairah Homemade Cakes di Shopee, berkata,  “Program ini amat berinformatif untuk memahami lebih lanjut tentang regulasi kerajaan. Maklumat yang disampaikan adalah penting untuk kami patuhi dan selanjutnya boleh membantu memajukan perniagaan kami.” 


Memacu Transformasi Digital dengan Kerjasama Kerajaan
Kerjasama Shopee dengan KPDN melalui Kempen Beli Barangan Malaysia (KBBM) menekankan komitmennya untuk mempromosi produk buatan Malaysia dan membantu penjual tempatan berkembang dalam ekonomi digital masa kini. Kempen ini menyokong 1.8 juta penjual tempatan melalui laman web mikro khas serta disokong dengan aset pemasaran utama seperti baucar dan penstriman langsung untuk meningkatkan keterlihatan produk tempatan di platform. Shopee turut bekerjasama dengan KPDN dalam Program MADANI Rakyat di Sabah untuk terus menghubungkan penjual dengan pengguna di seluruh negara.

Melalui kerjasama dengan Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC) dalam Kempen Best of Malaysia, Shopee menyokong hampir 3,000 jenama tempatan untuk memperluaskan capaian mereka ke pasaran baharu di rantau Asia Tenggara. Dengan memanfaatkan alat perniagaan dan program Shopee, penjual berpeluang merentas sempadan dan meletakkan perniagaan Malaysia sebagai pemain yang kompetitif dalam pasaran e-dagang global.

“Kerjasama dengan KPDN dan MDEC mengetengahkan pegangan Shopee bahawa kolaborasi adalah kunci kepada pertumbuhan berskala dan mampan dalam ekonomi digital Malaysia. Dengan bekerjasama rapat dengan badan kerajaan, Shopee menyediakan platform sokongan berstruktur untuk memperkasakan penjual tempatan dan komuniti untuk berjaya,” tambah Tan.

Komitmen Shopee untuk menyokong komuniti melangkaui e-dagang. Melalui inisiatif Tanggungjawab Sosial Korporat (CSR) yang berimpak, Shopee terus memperkukuh usaha untuk membawakan perbezaan bermakna dalam kehidupan rakyat Malaysia.

Memberi Kembali kepada Komuniti, Mencipta Impak Inklusif
Kempen Pek Kasih Mama, yang dilancarkan hasil kerjasama dengan Kementerian Kesihatan Malaysia (MOH), telah mengagihkan pek penjagaan kepada para ibu yang memerlukan di seluruh Malaysia, termasuk Sabah, Sarawak, dan Johor. Inisiatif ini diperkukuhkan dengan Shopee Mum’s Club - komuniti maya yang memperkasa ibu-ibu dengan perkongsian ilmu dari pakar melalui sesi Shopee Live. Kelab ini juga menyediakan tips keibubapaan, kandungan secara langsung, baucar eksklusif, dan tawaran yang diperibadikan untuk menyokong ibu sepanjang perjalanan keibubapaan mereka.


Shopee kekal komited dalam misinya untuk memperkasakan penjual tempatan dan meningkatkan komuniti melalui inisiatif bertransformatif. Dengan memperkasakan perniagaan dan bakat tempatan, memacu keterangkuman dalam e-dagang, serta menjalin kerjasama strategik dengan badan kerajaan, Shopee terus menyumbang kepada inovasi digital yang berimpak di Malaysia.

Share
Tweet
Pin
Share
No comments

Penjual dan Jenama Tempatan Baharu Capai Peningkatan Jualan

30 Kali Ganda semasa Shopee 12.12 Jualan Hari Jadi

Shopee Affiliate jana 1 dalam 4 pesanan buat perniagaan tempatan seluruh negara



Penjual dan jenama tempatan cemerlang semasa kempen Shopee 12.12 Jualan Hari Jadi, dengan mereka yang pertama kali mengambil bahagian dalam kempen ini mencapai peningkatan hebat jualan sebanyak 30 kali ganda berbanding hari biasa. Pertumbuhan hebat ini mencerminkan dedikasi mereka untuk memenuhi keperluan pelanggan, dengan memanfaatkan sepenuhnya pelbagai ciri perniagaan Shopee—termasuk Shopee Live, Shopee Affiliate, baucar, dan banyak lagi—untuk meningkatkan keterlibatan berhubung dengan pembeli di seluruh negara.


Jenama tempatan kegemaran rakyat Malaysia seperti Dr. Cardin, ELGINI MALAYSIA, Indah Pesona Concept Store, Panda Eyes Official Store, dan Popi Official Store, adalah antara yang menerima pesanan tertinggi daripada sesi strim langsung mereka. Shopee Affiliate juga meningkatkan keterlihatan penjual, memacu 1 dalam 4 pesanan untuk perniagaan tempatan, termasuk allblue5367, HYGR, dan Panna Lab. Mereka juga memuat naik lebih daripada 1 juta Shopee Video, yang secara signifikan meningkatkan keterlihatan penjual tempatan.


Rakyat Malaysia menikmati penjimatan hebat sepanjang kempen dengan penjimatan lebih RM400 juta dicapai melalui program Dijamin Harga Terendah Shopee. Selain itu, lebih 51 juta Syiling Shopee telah ditebus di Shopee Live yang mengetengahkan penglibatan dan nilai hebat yang dapat dinikmati pengguna semasa sesi strim langsung.


Permintaan pelanggan merangkumi pelbagai kategori produk yang mencerminkan keupayaan Shopee untuk memenuhi keperluan dan kehendak rakyat Malaysia. Kategori Kecantikan & Kesihatan (Penjagaan Kulit), Rumah & Gaya Hidup, dan Barangan Runcit & Haiwan Peliharaan muncul sebagai kategori terbaik semasa 12.12 yang menekankan kepelbagaian produk yang tersedia untuk pembeli. Kata kunci carian popular termasuk sandal wanita, powerbank, baju kurung, sarung iPhone, dan blaus wanita, manakala barangan yang banyak dibeli merangkumi jersi Muslimah, asas solekan, tisu muka, dan daging dendeng yang siap untuk dimakan (ready to eat).


“Dalam kita meraikan ulang tahun Shopee yang ke-9, kejayaan kempen 12.12 ini membawa kesan bermakna untuk menutup tahun ini. Ianya mencerminkan komitmen kami untuk memperkasa perniagaan tempatan dan membawakan pengalaman membeli-belah yang hebat buat pelanggan. Kejayaan tahun ini adalah bukti dedikasi penjual, ahli Shopee Affiliate yang menjana penglibatan, dan kepercayaan pelanggan kami. Kami teruja untuk tahun ke-10 kami yang akan datang, di mana terdapat banyak program dan aktiviti menarik yang sedang kami rancang. Kami sangat menghargai sokongan semua pihak yang terlibat dan komited untuk terus bertumbuh dan berjaya bersama,” kata Tan Ming Kit, Ketua Pemasaran & Pengurusan Data di Shopee Malaysia.


Kempen 12.12 ini mengetahkan peranan Shopee dalam menyokong perniagaan tempatan dan menghubungkan mereka dengan pembeli di seluruh Malaysia. Selain Lembah Klang, bandar-bandar seperti Johor Bahru, Kinta, Seremban, Kuantan, dan Kota Bharu merupakan antara penyumbang utama dari segi pesanan yang mencerminkan komitmen Shopee untuk mencapai dan memberikan khidmat terbaik buat rakyat Malaysia.



Share
Tweet
Pin
Share
No comments

 


Bersiap sedia untuk 11.11 Jualan Hebat tahunan Shopee! Dapatkan diskaun sehingga 90% daripada jenama seperti Dr Cardin, Dazzle Me, Grace and Glow, PerySmith, Scott, Pureen, Baseus, Skintific dan banyak lagi sebagai sebahagian daripada janji program Dijamin Harga Terendah pada 11.11 ini. Jika pelanggan menemui produk pada harga yang lebih rendah di platform lain, Shopee akan mengembalikan 3 kali ganda perbezaan harga kepada pelanggan dalam bentuk Shopee Coins.


Shopee Mengumumkan Duta Jenama 11.11 Jualan Hebat!

Shopee teruja untuk mengumumkan barisan duta jenama yang terdiri daripada sensasi internet dan usahawan berjaya Dato Seri Vida, serta pelakon dan penyanyi berbakat Izzue Islam sebagai duta jenama untuk Shopee 11.11 Jualan Hebat! Jadi, jangan ketinggalan untuk menyaksikan iko popular ini beraksi di Shopee Live.

Sertai Dato Seri Vida pada 10 dan 11 November 2024, dan tonton Izzue Islam pada 1 dan 10 November 2024 di Shopee Live dimana mereka akan mempertontonkan produk yang mesti dimiliki, berkongsi petua membeli-belah, dan berinteraksi dengan peminat secara langsung. Nantikan interaksi yang mendebarkan, hadiah menarik, dan promosi eksklusif yang akan meningkatkan pengalaman membeli-belah anda. Jangan lepaskan peluang untuk berhubung dengan personaliti kesayangan dan temui tawaran hebat semasa jualan terbesar tahun ini!

Kempen 11.11 kali ini juga membawakan bonanza baucar untuk penonton Shopee Live! Setiap hari dari 26 Oktober hingga 13 November, nikmati pelbagai Baucar Rebat, Baucar Pulangan Tunai, Baucar Penghantaran Percuma, Baucar Shopee Live, dan Baucar Penjual bernilai sehingga RM11 juta setiap hari ketika anda membeli di Shopee Live.

Semasa Shopee 11.11 Jualan Hebat, nikmati Penghantaran Percuma tanpa Perbelanjaan Minimum setiap hari pada jam 12 tengah malam. Tawaran hebat ini membolehkan pembeli mendapatkan item kegemaran mereka tanpa risau tentang pembelian minimum menjadikannya lebih mudah untuk menikmati produk-produk yang mesti dimiliki.

Berpeluang Menang Sehingga RM1 Juta Wang Tunai atau Hadiah dengan Shopee Live!


Bersiap sedia untuk pengalaman mendebarkan di Rancangan Permainan Kotak Misteri 11.11 dari 1 November 2024 hingga 11 November 2024! Shopee Live menawarkan hadiah bernilai sehingga RM1 juta! Sertai kami setiap hari pada jam 12 tengah hari atau 8 malam untuk peluang memenangi hadiah hebat! Apabila hos Shopee Live membuat panggilan kepada anda, jadilah yang pertama untuk mengangkat telefon, kemudian pilih salah satu daripada enam Kotak Misteri, dan anda berpeluang memenangi hadiah utama RM11,000, atau hadiah hebat seperti Sony PS5, iPhone 15, jongkong emas, dan banyak lagi. Rancangan mendebarkan ini berlaku setiap hari— jadi jangan lepaskan peluang untuk menang besar!

Jangan lupa untuk menetapkan penggera anda!  12PM Fashion & Beauty Hours pada jam 12 tengah hari menawarkan diskaun hebat terhadap gaya kegemaran anda, manakala 8PM Shopee Live Hours pada jam 8 malam menampilkan promosi hebat 90% diskaun dengan perbelanjaan minimum hanya RM1, terhad kepada RM5, buat pesanan strim langsung setiap hari pada jam 8 malam. Tambahan pula, sertai keseronokan 12AM Mega Midnight Madness pada 11 November. Dari jam 12 tengah malam hingga 1 pagi, anda boleh mendapatkan baucar eksklusif dan menyertai permainan Tap & Win setiap 10 minit.

Pada 11.11 ini, pelanggan akan menikmati tawaran khas untuk segmen Beauty Knockdown, Mum’s Club, Foodie & Pet’s Mart, dan Shopee Supermarket sepanjang tempoh kempen. Pelanggan boleh menikmati tawaran ini sekarang dan membuat pembayaran pada 10 November jam 8 malam ke atas:

  • Beauty Knockdown: Trending beauty devices such as Perry Smith Hair Dryer and Laifen Hair Dryer will be available from RM11 onwards, on top of exclusive Shopee deals. Peranti kecantikan trending seperti Pengering Rambut PerySmith dan Pengering Rambut Laifen boleh didapati dari RM11, di samping tawaran eksklusif Shopee.
  • Mum’s Club: BabySing Baby stroller from RM111 onwards, and breast pump from Malish, V-cool and Nuby Digital at all RM11.
  • Kereta sorong bayu BabySing bermula dari RM111, dan pam payudara dari Malish, V-cool dan Nuby Digital bermula pada harga RM11.
  • Foodie and Pet’s Mart: Dapatkan pes stew tauhu lembut Okmaya oleh Seonma melalui strim langsung saluran Shopee Mamak di Shopee Live, dengan harga RM1.10 dan RM11.11 untuk snek tempatan kegemaran anda.
  • Shopee Supermarket: Tawaran eksklusif RM11 untuk produk barangan dapur dan rumah daripada Samyang, Breeze, Ribena, Munchy’s dan banyak lagi.

Bayar Ansuran 0% dan diskaun tambahan dengan SPayLater!
Bahagikan pembelian 11.11 anda kepada ansuran 3 bulan dengan yuran 0% apabila anda menggunakan SPayLater. Jangan lupa untuk menuntut dan membuat pembayaran menggunakan baucar SPayLater yang menawarkan diskaun sehingga RM20 untuk menjimatkan lagi perbelanjaan ansuran 6 bulan dan 12 bulan anda!

Jimat RM22 daripada pembelian anda dengan hanya 1 sen
Pada 11.11 ini, berbelanja hanya 1 sen dengan baucar luar talian SPayLater dan jimat sehingga RM22 apabila anda membayar secara luar talian. Beli baucar untuk jenama kegemaran anda dengan hanya 1 sen, dan nikmati penjimatan di kedai runcit kegemaran anda termasuk: Tealive, BHPetrol, Lotus’, Health Lane Family Pharmacy dan banyak lagi, apabila anda bayar menggunakan SPayLater di kedai..

Perbaharui insurans kereta anda dengan Shopee dan berpeluang menang Jongkong Emas!
Dari 1 hingga 30 November, perbaharui insurans kereta anda melalui aplikasi Shopee dan anda berpeluang memenangi Jongkong Emas bernilai RM28,600!

Jangan lepaskan peluang untuk berjimat hebat di Shopee 11.11 Jualan Hebat! Untuk maklumat lanjut, layari https://shopee.com.my/m/11-11.




Share
Tweet
Pin
Share
No comments

 Shopee Memperkasa PMKS Pantai Timur dan Malaysia Timur dengan Penyelesaian Logistik yang Lebih Mantap | Program dan rangkaian logistik kukuh menghubungkan usahawan ke pasaran baharu di seluruh negara

Dengan landskap e-dagang Malaysia yang terus berkembang pesat, Shopee membantu penjual dari Pantai Timur (PT) dan Malaysia Timur (MT) menghubungkan diri dengan pelanggan di seluruh negara. Dengan 9 daripada 10 rakyat Malaysia lebih gemar membeli-belah dalam talian berbanding kedai fizikal, dan lebih daripada separuh telah mengamalkannya secara kekal , Shopee membantu penjual luar bandar mengatasi cabaran geografi dengan memberikan akses terus kepada berjuta-juta pembeli.

Perubahan ini amat penting kepada penjual di PT dan MT, di mana 30% daripada populasi tinggal  tetapi cabaran logistik sebelum ini menghalang pertumbuhan mereka. Pada tahun 2023, pakar menganggarkan bahawa pasaran e-dagang Malaysia akan berkembang sebanyak 7% setiap tahun, mencecah RM 1.9 trilion pada tahun 2027 berbanding RM1.4 trilion pada tahun 2023. Lonjakan ini menekankan keperluan logistik yang cekap, terutamanya dalam menghubungkan penjual luar bandar dari PT dan MT dengan pembeli di kawasan bandar utama .

“Shopee komited untuk memperkasakan penjual dari setiap pelosok Malaysia. Bagi penjual di Pantai Timur dan Malaysia Timur, di mana geografi mungkin memainkan peranan dalam mengehadkan pertumbuhan mereka, kami telah mengurangkan masa penghantaran dengan ketara dengan bekerjasama dengan rakan logistik terkemuka. Ini membolehkan penjual kami memperluaskan capaian mereka dan menembusi pasaran baharu seperti Lembah Klang dengan lebih pantas daripada sebelumnya,” kata Tan Ming Kit, Ketua Pemasaran dan Pengurusan Data di Shopee Malaysia.

Mencipta Peluang Pertumbuhan Perniagaan dan Menyara Keluarga

Bagi ramai penjual, Shopee bukan sekadar platform untuk mengembangkan perniagaan mereka – ia merupakan penyambung hayat yang telah mengubah hidup mereka. Siti Nur Nazifa Mazlan, seorang penjual dari Kota Bharu, Kelantan, mula berniaga di Shopee selepas kehilangan ibu bapanya. Sebagai penjaga utama adik-adiknya, pendapatannya melalui perniagaan dalam taliannya, CT Naz Empire Solution, telah membolehkan beliau menyara keluarganya sambil membina perniagaan yang berjaya.


“Shopee telah memberi saya peluang untuk menyara adik-adik saya tanpa perlu meninggalkan rumah. Saya boleh menjaga mereka sambil membina perniagaan. Ia telah mengubah hidup saya,” kata Siti.

Apa yang bermula sebagai keperluan kini telah berkembang menjadi kisah kejayaan. Dengan platform Shopee yang mudah digunakan, CT Naz Empire Solution kini melayani pelanggan dari seluruh Malaysia. Selain jaminan kewangan, Shopee telah memperkasakan beliau untuk berkembang sebagai usahawan. “Saya telah belajar banyak perkara – daripada mengambil gambar produk yang lebih baik kepada meningkatkan penyenaraian dan jualan,” tambahnya. Perjalanannya telah memberi inspirasi kepada rakan dan keluarga, yang ramai antaranya kini mempertimbangkan untuk membuka kedai Shopee mereka sendiri.

Penghantaran pantas dan capaian luas melalui logistik yang lebih mantap

Keupayaan logistik Shopee yang lebih mantap telah menjadi pemacu utama kejayaan penjual di luar Lembah Klang. Dengan bekerjasama dengan penyedia logistik tempatan, Shopee telah memperkukuhkan perkhidmatan penghantarannya di seluruh Malaysia. Kerjasama ini telah meningkatkan pengalaman pengguna secara keseluruhan dengan penghantaran yang lebih pantas, lebih dipercayai, dan lebih cekap. Kini, pembeli di Lembah Klang boleh menjangkakan bungkusan mereka tiba dari Pantai Timur dalam masa dua hari atau kurang, dan dari Malaysia Timur dalam tempoh tiga hingga empat hari selepas penjual menghantar pesanan mereka.


Kecekapan yang dipertingkatkan ini telah membolehkan penjual seperti Muhammad Faizz, pemilik Keropok Mfaizz di Besut, Terengganu, mencapai pangkalan pelanggan yang lebih luas dan meningkatkan perniagaannya. “Keropok lekor kami kini sampai kepada pelanggan di Selangor dan Johor, sesuatu yang kami tidak pernah bayangkan akan berlaku tanpa Shopee. Dengan pertumbuhan perniagaan saya, sekarang saya dapat membina rumah sendiri dan menyediakan pekerjaan kepada 25 pekerja tempatan,” kata Muhammad Faizz.

Sejak menjual di Shopee, Faizz telah memenuhi lebih daripada 100,000 pesanan, dengan purata 100 pesanan setiap hari. Rangkaian logistik Shopee yang disokong oleh syarikat tempatan, telah membolehkan Faizz mengendalikan jumlah pesanan yang lebih besar sambil memastikan penghantaran tepat pada masanya di seluruh negara. “Shopee telah memberi saya kestabilan kewangan yang saya tidak dapat mencapai dengan hanya bergantung pada pelanggan tempatan. Kini, perniagaan kami berkembang pesat apabila kami menghantar ke seluruh negara,” tambah Faizz.

Puan Hamidah, pemilik Sarawak Online Store, turut berkongsi kisah kejayaan yang serupa. Dengan 70% daripada pesanan beliau datang dari Malaysia Barat, rangkaian logistik Shopee telah membolehkan beliau berkembang jauh melangkaui pasaran tempatan. Pada musim puncak seperti Hari Guru, perniagaan Hamidah boleh menjana sehingga RM40,000 hasil jualan, kebanyakannya datang daripada pelanggan di Malaysia Barat.



“Sebelum Shopee, perniagaan saya hanya tertumpu di Sarawak. Kini, saya dapat mencapai pelanggan di seluruh negara, dan Shopee memastikan produk saya tiba dengan cepat, walaupun semasa tempoh permintaan tinggi,” kata Hamidah. Hasil daripada pertumbuhan perniagaan ini, beliau telah dapat menggaji tiga pekerja tetap, termasuk ibu tunggal dan anak yatim dari komuniti setempat di Kota Samarahan, Sarawak.

Perjalanannya dari perniagaan di rumah kepada kawasan pengeluaran kecil yang terletak tiga jam dari rumahnya telah direalisasikan dengan sokongan logistik Shopee. “Platform Shopee telah membolehkan saya mengembangkan perniagaan melangkaui rumah saya, membolehkan saya memenuhi permintaan yang semakin meningkat di seluruh negara,” tambah Hamidah.

Sebagai platform e-dagang terkemuka di Malaysia, Shopee terus berinovasi dan bekerjasama dengan rakan logistik utama untuk memastikan penghantaran lebih pantas dan lebih dipercayai bagi penjual dan pembeli di seluruh negara. Dengan Jaminan Tepat Waktu, Shopee menjanjikan penghantaran dilakukan tepat waktu dan menawarkan pampasan untuk kelewatan, memastikan pengalaman membeli-belah yang lancar. Dari membolehkan penjual luar bandar mencapai pasaran baharu kepada mengubah perniagaan tempatan menjadi kisah kejayaan di seluruh negara, Shopee kekal komited untuk memacu pertumbuhan ekonomi dan mencipta peluang untuk semua rakyat Malaysia, di mana sahaja mereka berada.

Tahun ini, dengan rangkaian logistik yang diperkukuhkan dan Jaminan Tepat Waktu, Shopee yakin membawakan nilai terbaik kepada pengguna sambil menyediakan sokongan logistik terbaik kepada penjual agar terus maju dalam pasaran yang semakin kompetitif.

Ketahui lebih lanjut mengenai Jaminan Tepat Waktu Shopee di https://shopee.com.my/m/on-time-guarantee.



Share
Tweet
Pin
Share
No comments

 Shopee Memperkasa Lebih 100,000 Usahawan Tempatan Baharu pada Tahun 2024 | Kajian Melaporkan Peningkatan 113% penggunaan Shopee Live dan 65% Peningkatan Penjual Strim Langsung dari Pantai Timur


Kajian ‘Sayangi Malaysia, Jom Rai Lokal 2024’ oleh Shopee mendedahkan pencapaian penting dalam landskap e-dagang Malaysia: lebih 100,000 usahawan telah menyertai ekosistem Shopee pada tahun 2024. Peningkatan ketara ini menunjukkan penerimaan yang semakin meningkat terhadap e-dagang sebagai model perniagaan yang penting dan mampan dalam pasaran digital yang semakin pesat.

“Peningkatan penyertaan ke platform kami pada tahun ini menunjukkan usahawan tempatan semakin terbuka dengan peluang digital. Shopee kekal komited untuk menyediakan perniagaan tempatan dengan sumber penting termasuk program Penyelesaian Pemasaran Affiliate, perkhidmatan logistik pihak ketiga, dan Shopee Live untuk berkembang maju dalam landskap e-dagang yang kompetitif. Kami berbangga memainkan peranan dalam perjalanan perniagaan tempatan untuk meluaskan jangkauan, mengoptimumkan operasi, dan mencapai pertumbuhan dalam ekonomi yang sentiasa berubah ini,” kata Tan Ming Kit, Ketua Pemasaran dan Pengurusan Data di Shopee Malaysia.

Shopee Live telah muncul sebagai instrumen penting buat usahawan tempatan, dengan peningkatan 113% penjual baharu yang menjalankan penstriman langsung pada tahun 2024. Peningkatan ini menunjukkan kepentingan Shopee Live sebagai platform pilihan utama rakyat Malaysia untuk perdagangan secara langsung. Penjual tempatan mengiktiraf ciri interaktif Shopee Live yang memudahkan mereka untuk berinteraksi secara langsung dengan pelanggan lalu  membolehkan mereka membina hubungan yang lebih kukuh dan berkekalan. Kemudahan untuk menggunakan platform in dengan mekanisme maklum balas secara langsung terbukti penting untuk membantu perniagaan menonjol dalam pasaran yang kompetitif, mencipta hubungan bermakna dengan pelanggan, dan mencapai penonton dari seluruh negara. Penggunaan Shopee Live sebagai strategi perniagaan utama dapat dilihat dengan lebih daripada 1.4 juta penstriman langsung dijalankan oleh penjual tempatan dengan 27 juta komen unik dari pelanggan diterima pada tahun ini.

Petals Malaysia2, jenama penjagaan rambut dari Selangor menyertai Shopee pada tahun 2021 untuk menawarkan produk Buatan Malaysia lestari yang mesra wudhu’ dan disesuaikan dengan citarasa tempatan. Sebelum menyertai Shopee, kehadiran pasaran mereka terhad kepada kedai runcit. "Shopee memberikan akses luas kepada khalayak dalam talian dan dengan ketara memperluaskan jangkauan pasaran kami," kata Khairul Azman, Pengasas Petals Malaysia. "Shopee Live juga telah mengubah cara kami berinteraksi dengan pelanggan. Melalui strim langsung, kami berinteraksi dan menjawab soalan mereka secara langsung, dan mempamerkan produk kami dengan lebih berkesan. Interaksi mudah dan pantas ini membina kepercayaan dan mendorong pembelian. Kami juga menggunakan ciri ‘polls’ dan sesi soal jawab untuk menggalakkan keterlibatan penonton, mengumpul maklum balas, dan mempertingkatkan pengalaman membeli-belah secara keseluruhan." Petals telah menjual lebih 26,000 unit syampu pewarna rambut halal,  ‘Hair Color Shampoo’ yang menjadi produk terlaris mereka sejak tahun 2021.

Kajian ini juga mengetengahkan peningkatan sebanyak 65% penjual Shopee Live dari Pantai Timur yang mencerminkan kejayaan platform ini dalam membantu perniagaan tempatan meluaskan jangkauan mereka ke seluruh negara. Ini juga menunjukkan komitmen Shopee untuk membantu usahawan terutamanya dari kawasan luar bandar untuk berkembang dalam e-dagang. Penjual dari Pantai Timur menggunakan Shopee Live untuk membina kesetiaan jenama dan memperkasakan hubungan dengan pelanggan yang membantu platform ini mewujudkan lebih banyak peluang buat usahawan lain di seluruh Malaysia.

500 perusahaan tempatan cemerlang di Shopee telah mencapai purata pertumbuhan tahun-ke-tahun sebanyak 50% pada tahun 2024, menunjukkan keberkesanan platform ini dalam memacu perkembangan perniagaan. Kejayaan ini menyerlahkan kekuatan ekosistem Shopee dan peranannya dalam membantu penjual berinovasi dan berkembang. Kajian ‘Sayangi Malaysia, Jom Rai Lokal 2024’ juga menunjukkan komitmen Shopee dalam menyokong perniagaan tempatan dan memajukan ekonomi digital. Shopee kekal menjadi rakan penting perniagaan tempatan, menawarkan alat dan perkhidmatan perniagaan untuk membantu penjual tempatan mencapai kejayaan baharu.

Share
Tweet
Pin
Share
No comments

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,


Mulakan musim membeli-belah hujung tahun dengan 9.9 Hari Pembelian Hebat dari Shopee! Bermula hari ini hingga 13 September, rakyat Malaysia boleh meneroka pelbagai tawaran menarik, baucar eksklusif, dan hadiah menarik untuk dimenangi.

Nikmati penghantaran percuma tanpa perbelanjaan minimum dan diskaun sehingga 90% untuk jenama dan produk kegemaran anda—sesuai untuk memperbaharui gaya anda, mengemas kini peralatan teknologi, atau mencari hadiah yang ideal!

Tapi itu bukan itu sahaja! Tonton Shopee Live untuk peluang menang besar! Seorang pemenang bertuah akan membawa pulang sebahagian daripada hadiah kumpulan RM99,999 semasa gameshow berstrim langsung kami. Dengan permainan menarik, diskaun eksklusif, dan tawaran terhad, ini adalah acara membeli-belah yang tidak boleh anda lepaskan!


Menang Besar dengan 9.9 Kotak Duit Misteri di Shopee Live! 
Dari 2 hingga 9 September, sertai rancangan permainan khas Kotak Duit Misteri untuk berpeluang menang sehingga RM99,999 dengan Shopee Live! Untuk menyertai, lengkapkan milestone yang ditetapkan semasa sesi langsung, hantar "kata kunci hari ini" yang diumumkan semasa rancangan kepada pasukan Shopee Live, dan jika terpilih, jawab soalan mudah mengenai Shopee dengan betul.  

Selepas itu, pilih kotak bertuah dari enam pilihan; setiap satu akan mengandungi pelbagai jumlah hadiah, dengan salah satunya merupakan hadiah utama! Jika anda pemegang kad kredit Maybank Shopee, anda berpeluang memenangi hadiah bonus tambahan bernilai RM500 - semoga berjaya!

Sorotan 9.9 Hari Pembelian Hebat:

  • Penghantaran Percuma & Tawaran Diskaun Sehingga 90%: Bersedia untuk menetapkan jam penggera anda! Pada pukul 12 tengah malam setiap hari, Shopee akan mengeluarkan baucar eksklusif yang membolehkan pembeli berjimat hebat.  Dari penghantaran percuma hingga baucar diskaun 90% hebat, ini adalah masa yang tepat untuk mendapatkan tawaran hebat dari jenama dan penjual kegemaran anda.
  • Tawaran Masa Terhad dan Pulangan Wang Tunai: Bukan jenis yang berjaga malam? Jangan risau, kami ada untuk anda setiap hari! Add-to-cart penemuan fesyen terbaharu dan produk penjagaan kulit dan alat solek kegemaran anda, dan nikmati penghantaran percuma dan diskaun hebat semasa 12PM Fashion & Beauty Hours! Jangan lupa untuk menetapkan peringatan untuk  8PM Shopee Live Hours dan saksikan hos, pempengaruh, dan penjual tempatan kegemaran anda sambil mendapatkan tawaran terbaik!
  • Rancangan Televisyen Jom Shopee 9.9 : Tonton di TV3 dan Shopee Live pada pukul 9 malam pada 9 September untuk menonton ‘Jom Shopee: 9.9 Hari Pembelian Hebat’. Saksikan selebriti tempatan kegemaran anda seperti Ryan Bakery, Elly Mazlein, Izzue Islam, Janna Nick, Shiha Zikir, Aepul Roza, Aya Amiruddin, Atu Zero, dan RB Geng! Main Shopee Shake untuk peluang memenangi sehingga 9 juta Shopee Coins, Samsung Galaxy 24 Ultra 256GB, Xbox Series X, dan Le Creuset Round French Oven; dan nikmati diskaun hebat serendah RM1 sahaja pada pukul 9 malam, pada 9 September!
  • Shopee Video: Tonton video kegemaran anda dan menang sehingga 35 Coins setiap hari! Nikmati baucar Shopee diskaun 80% tanpa perbelanjaan minimum (had RM8) apabila anda membuat pesanan melalui Shopee Video.

Jangan lupa untuk menyertai 9.9 Super Mission! Lengkapkan misi untuk menuntut ganjaran eksklusif yang boleh anda gunakan pada 9 September, dan juga berpeluang memenang Samsung Galaxy S24+. Lengkapkan misi ini sepanjang kempen untuk memaksimumkan ganjaran anda — mulakan misi anda hari ini!

Musim 9.9 ini, beli-belah dengan tenang dengan 15 Hari Pemulangan Percuma, di mana anda boleh mengembalikan item dengan mudah tanpa soal. Sama ada kerana perubahan pilihan atau sebab lain, kami sedia membantu. Kami juga tahu betapa pentingnya penghantaran tepat waktu, jadi jika pesanan anda tiba lewat, anda akan diberi pampasan baucar RM5 melalui program Jaminan Tepat Waktu Shopee.

Tunggu apa lagi? Bersedialah untuk membeli-belah dan manfaatkan tawaran yang tidak dapat ditandingi ini. 9.9 Hari Pembelian Hebat adalah peluang anda untuk membeli dengan bijak, berjimat besar, dan mendapatkan tawaran terbaik musim ini!

Jangan lepaskan kempen 9.9 Hari Pembelian Hebat hanya di Shopee! Untuk maklumat lanjut, layari https://shopee.com.my/m/99

Share
Tweet
Pin
Share
No comments

 Perusahaan mikro, kecil, dan sederhana (PMKS) merupakan tulang belakang ekonomi Malaysia. 97.4% perusahaan di negara ini adalah PMKS yang menyumbang kepada 38% Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK)1. PMKS memacu inovasi, mengekalkan warisan budaya, dan memupuk kemakmuran tempatan melalui penciptaan pekerjaan dan penglibatan komuniti. Namun, PMKS, terutamanya perniagaan di luar pusat bandar, perlu menempuhi pelbagai cabaran dalam perjalanan perniagaan mereka seperti persaingan yang semakin meningkat dan kekangan sumber untuk mencapai pertumbuhan mampan. 



Pendigitalan menawarkan penyelesaian efektif dalam menangani cabaran ini. E-dagang, ciri penting pendigitalan menawarkan platform kukuh buat PMKS untuk mengatasi halangan ini. Ia boleh membantu perniagaan mengurangkan kos operasi, melangkaui batasan geografi, dan membuka pangkalan pelanggan baharu. Tambahan lagi, platform e-dagang sering menawarkan alat dan ciri perniagaan yang boleh meningkatkan penglibatan pelanggan dan memupuk kesetiaan jenama untuk mencipta pengalaman membeli-belah yang lebih interaktif dan diperibadikan. Seterusnya, dengan mengadaptasi e-dagang, PMKS boleh bersaing di pasaran dan membuka jalan untuk kejayaan jangka panjang.

Pertumbuhan Pantas Melalui Hubungan Bermakna Secara Langsung

Bermula sebagai perniagaan kecil di Selangor dan Kedah, ZEKE Store mempunyai impian besar untuk mempamerkan kraf dan rekaan pakaian mereka kepada rakyat Malaysia di seluruh negara. Namun, seperti PMKS yang lain, mereka memiliki sumber terhad dan menghadapi persaingan sengit. Memilih platform yang tepat adalah penting, dan bagi ZEKE Store, platform Shopee dapat memacu pertumbuhan mereka.

ZEKE Store menggunakan Shopee Live Shopee Live untuk mempamerkan kualiti, tekstur, dan gaya unik pakaian mereka secara langsung.

Sebahagian besar kejayaan ZEKE Store adalah kepakaran strategik mereka dalam menggunakan Shopee Live. Ciri penstriman langsung inovatif ini mentransformasikan strategi penglibatan pelanggan mereka. Tidak lagi terbatas kepada imej produk statik, ZEKE Store kini menggunakan Shopee Live untuk mempamerkan kualiti, tekstur, dan gaya unik pakaian mereka secara langsung. Pendekatan dinamik ini mengukuhkan hubungan dengan penonton, membolehkan interaksi dengan demonstrasi pakaian dan menjawab soalan, serta memupuk kepercayaan dan mengukuhkan hubungan berpanjangan dengan pelanggan. 

Pengasas ZEKE Store, Encik Lai Ya Long

“Kami bukan sekadar menjual produk—kami membina hubungan bermakna dengan pelanggan melalui Shopee Live,” kata Lai Ya Long, Pengasas ZEKE Store. Dengan mengatasi halangan pembelian dalam talian seperti ingin menguji atau merasai produk sebelum membeli, Shopee membantu ZEKE Store mencapai hasil jualan hebat dengan peningkatan 65% prestasi keseluruhan kedai. Semasa kempen 6.6 pada tahun 2024, kejayaan mereka melonjak lebih tinggi, dengan peningkatan 85% berbanding tempoh yang sama tahun sebelumnya. 

Bagi ZEKE Store, Shopee bukan sekadar platform e-dagang; ia merupakan elemen penting dalam kejayaan mereka. Melalui penggunaan strategik Shopee Live, mereka telah berjaya mengukuhkan hubungan pelanggan, mempertingkatkan jenama mereka, dan merealisasikan visi Encik Lai.

Lembaran Baharu: Memanfaatkan E-dagang Sasar Pencinta Buku Seluruh Negara

Pada tahun 2020, Encik Yong Kon Teck, pemilik kedai buku tempatan, menceburkan diri dalam dunia e-dagang atas minatnya terhadap buku dan visinya untuk mengubah landskap penjualan buku di Malaysia. Meninggalkan model kedai buku fizikal tradisional, Encik Yong menubuhkan Funbook untuk menawarkan pelbagai buku kepada pembaca seluruh negara.

Encik Yong Kon Teck, Pengasas Funbook

Namun, peralihan ke dunia digital bukanlah tugas yang mudah. Encik Yong, seorang penjual buku yang berpengalaman tetapi baru dalam dunia e-dagang, menghadapi cabaran kebolehlihatan dalam talian dan kurang pengetahuan tentang pemasaran digital yang menyebabkan prestasi jualannya menjadi perlahan - kerisauan biasa buat mereka yang baru berjinak dalam dunia e-dagang. Bertekad untuk berjaya, Encik Yong mencari rakan strategik.

Mengenalpasti keperluan untuk pendekatan yang berbeza, Encik Yong mengambil keputusan untuk bekerjasama dengan Shopee dengan menggunakan alatan dan ciri perniagaan yang kukuh untuk memacu pertumbuhan. Shopee Ads menjadi faktor kritikal kejayaan Funbook. Melalui kempen bersasar dan penggunaan strategik pengiklanan, Shopee Ads meningkatkan keterlihatan jenama Funbook secara ketara. Penggemar buku kini dengan mudah dapat menemui koleksi luas Funbook. Dalam masa setahun, Funbook mengalami peningkatan jualan yang hebat sebanyak 2,789.52%, menandakan titik perubahan penting dalam perjalanan perniagaan mereka. Kini, Funbook terus berkembang, menawarkan pilihan buku yang lebih komprehensif untuk pembaca dari seluruh Malaysia dengan bantuan rangkaian luas rakan logistik Shopee.

“Shopee merupakan platform yang telah berjaya mentransformasikan perniagaan kami. Terima kasih kepada Shopee Ads, kami telah memperoleh keterlihatan jenama dan kecapaian pelanggan yang kami tidak pernah peroleh sebelum ini, membolehkan kami berkembang pantas dan berhubung dengan pembaca dari seluruh Malaysia,” kata Encik Yong.

Perjalanan Funbook tidaklah unik kepada mereka sahaja. Shopee membantu PMKS berkembang dalam era digital dengan menawarkan alatan, sumber, dan sokongan perniagaan. Dari ciri penjual hingga alat pemasaran seperti Shopee Ads dan sokongan logistik bersepadu, platform ini menyediakan penyelesaian untuk perniagaan seperti Funbook untuk membina keterlihatan dalam talian, mencapai pelanggan, dan berkembang secara mampan.

Pelbagai Alatan Peniagaan Kukuh Untuk PMKS Berjaya

Bagi Shopee, platform e-dagang terkemuka di Asia Tenggara dan Taiwan, memberi keutamaan kepada pembangunan strategi dan penyelesaian untuk membantu perniagaan tempatan mengatasi cabaran telah menjadi fokus utama yang konsisten.

Dengan sentiasa berinovasi, Shopee baru-baru ini melancarkan Shopee Video, yang menyediakan pelanggan dengan video pendek bermaklumat dan menghiburkan dari pencipta kandungan. Mirip Shopee Live, ciri baharu ini membantu penjual menjana ulasan mulut ke mulut (word-of-mouth) dan cadangan produk yang positif lalu membawa kesedaran dan kecapaian yang lebih besar untuk jenama dan produk mereka.

“Di Shopee, kami komited memperkukuhkan perniagaan tempatan seperti Funbook dan ZEKE Store,” kata Ming Kit Tan, Ketua Pemasaran dan Pengurusan Data di Shopee Malaysia. “Kami bukanlah sekadar platform, tetapi juga sebagai rakan kongsi. Kami menyediakan alatan perniagaan seperti Shopee Ads, Shopee Live, logistik bersepadu, dan ciri yang membantu mereka meningkatkan perkhidmatan pelanggan, seperti pemulangan mudah dan jaminan penghantaran. Kami mengendalikan teknologi supaya mereka boleh fokus mengendalikan perniagaan mereka, sama ada sama ada mengkurasi pilihan buku terbaik seperti Funbook atau mempamerkan fesyen unik seperti ZEKE Store.”

Mengutamakan Pelanggan: Pembeli Gembira, Perniagaan Maju

Buat PMKS, mengukuhkan hubungan dengan pelanggan adalah penting untuk berjaya. Shopee memahami kepentingan ini, dan baru-baru ini telah melancarkan program dan ciri bukan sahaja bertujuan untuk mengekalkan kepuasan pelanggan tetapi juga memacu pertumbuhan penjual.

Sejak Mac 2024, Shopee telah mengembangkan polisi Ubah Fikiran, menawarkan pemulangan mudah terhadap pelbagai produk agar pelanggan mendapat ketenangan fikiran apabila membeli-belah, sambil memastikan penjual dapat mengekalkan kepuasan pelanggan dengan pemulangan pantas dan mudah. Selain itu, proses Pemulangan dan Pengembalian Wang Shopee, yang terbaik dalam industri, dapat diproses dalam tempoh dua hari buat pembayaran melalui ShopeePay—jauh lebih cepat daripada purata tujuh hari industri. 

Penghantaran yang cepat dan boleh dipercayai adalah sebahagian keutamaan dan komitmen Shopee dalam membawakan khidmat berkualiti dan cemerlang melalui program seperti  Penghantaran Segera, Penghantaran Hari Seterusnya, dan Jaminan Tepat Waktu. Jaminan Tepat Waktu menawarkan baucar RM5 kepada pelanggan jika pesanan tiba lewat, memberi insentif penghantaran tepat waktu dan membina kepercayaan dengan pembeli—faktor penting untuk kejayaan setiap penjual.

Bekerjasama dengan rangkaian rakan logistik pihak ketiga (3PLs), Shopee juga melancarkan penghantaran percuma di seluruh platform mulai Julai 2024 untuk menambah nilai kepada pelanggan dan menyediakan mereka dengan pengalaman membeli-belah yang terbaik.

“Pelanggan adalah nadi PMKS dan Shopee. Memberikan tahap perkhidmatan yang tinggi adalah keutamaan Shopee, yang pastinya turut memberi manfaat kepada penjual di platform kami, dengan meningkatkan kepuasan , kesetiaan, dan pembelian berulang pelanggan,” kata Tan.

Dengan mengutamakan kepuasan pelanggan melalui inisiatif-inisiatif ini, Shopee membolehkan PMKS mencapai pengkalan pelanggan yang lebih luas dan mengecapi pertumbuhan mampan. Ianya memanfaatkan kedua-dua penjual dan pembeli — pelanggan yang puas menjadi pelanggan setia, dan dedikasi Shopee terhadap pengalaman membeli-belah yang lancar dapat memupuk kejayaan ini. 

1Building MSME Resilience in Southeast Asia (United Nations Development Programme, 2024) 



Share
Tweet
Pin
Share
No comments

 Shopee, platform e-dagang terkemuka di Asia Tenggara & Taiwan, terus mengukuhkan komitmennya sebagai pusat fesyen Muslimah dan inklusif yang berkembang pesat. Kajian Gaya Lagi Lit Fesyen Inklusif Shopee menunjukkan bahawa 9 daripada 10 penjual fesyen kini menawarkan pakaian mesra Muslimah untuk semua saiz di platform ini, dengan 60% daripada penjual ini foud memenuhi tiga perempat inventori dalam memenuhi permintaan dalam kategori yang semakin berkembang ini.

Apabila ditinjau, penjual fesyen mendedahkan lonjakan permintaan untuk fesyen Muslimah dan inklusif. Sebanyak 80% responden melaporkan peningkatan minat pelanggan terhadap pilihan pakaian sopan, bergaya, dan inklusif di platform ini. Data ini menggariskan kepentingan kategori ini dalam landskap fesyen Malaysia, dan kedudukan Shopee sebagai pemain utama dalam memenuhi keutamaan pelanggan yang berubah-ubah ini.

"Shopee aktif memacu gerakan fesyen Muslimah dan inklusif. Kami dapat melihat perubahan permintaan ke arah kategori ini dan komited memupuk keterangkuman di platform kami. Ini dapat disaksikan di mana 70% penjual telah merangkumkan pelbagai saiz dan model. Shopee memperkasa penjual untuk memenuhi permintaan terhadap pelbagai jenis bentuk badan lalu mewujudkan pengalaman membeli-belah yang benar-benar mewakili untuk seluruh rakyat Malaysia di platform ini," kata Ming Kit Tan, Ketua Pemasaran dan Pengurusan Data Shopee Malaysia.

Kajian ini mendedahkan pendekatan berasaskan data penjual Shopee terhadap penawaran fesyen Muslimah dan inklusif. 70% mengutamakan maklum balas pelanggan dan maklumat pesanan untuk inspirasi agar tawaran produk seiring dengan keperluan pelanggan yang berubah. Manakala, 30% penjual menggunakan sumber luar seperti analisis rakan sebaya, trend media sosial, blog fesyen, dan pengaruh pempengaruh tempatan untuk inspirasi.



Fokus terhadap data ini melengkapkan strategi jenama seperti Zoe Arissa. Esther, Pengasas Zoe Arissa, berkata, "Kami menggunakan ulasan pelanggan untuk menambahbaik produk dan perkhidmatan kami, dan menggunakan Shopee Live untuk berinteraksi dan berhubung dengan pelanggan secara langsung. Sebagai jenama fesyen tempatan, kami juga mereka pelbagai gaya mesra Muslimah untuk memastikan produk kami menepati cita rasa rakyat Malaysia."

Hasil kajian selanjutnya menunjukkan bahawa harga, kualiti, dan kepelbagaian adalah keutamaan pelanggan untuk fesyen Muslimah dan inklusif. 80% responden mendapati bahawa dengan menawarkan produk berkualiti tinggi dalam pelbagai warna dan saiz pada harga yang berpatutan adalah pendorong utama untuk menarik perhatian pelanggan. Sementara, lagi 20% membezakan jenama dengan penjual lain melalui reka bentuk unik dan autentik dan kerap memperbaharui koleksi.



ZUCCA, jenama fesyen sopan Malaysia, berkata. "Kami mereka pakaian yang menghormati nilai budaya dan agama sambil menggalakkan gaya peribadi. Dengan menyediakan pelbagai gaya kontemporari dan tradisional, kami memastikan setiap wanita dapat menemui sesuatu yang sesuai dengan citarasa unik mereka. Selain itu, kami komited memastikan kemampuan milik agar semua pelanggan kami dapat menikmati fesyen sopan berkualiti tinggi tanpa mengorbankan gaya atau bajet," kata Nurul Syamira, Pengasas Bersama, ZUCCA.

Komitmen Shopee terhadap keterangkuman membentuk landskap e-dagang Malaysia. Dengan memperkasakan penjual dan memupuk pendekatan berasaskan data, platform ini menawarkan pengalaman membeli-belah yang pelbagai dan berterangkum. Ini memenuhi permintaan pelanggan yang berubah-ubah dan meletakkan Shopee sebagai peneraju fesyen Muslimah dan inklusif. Dengan perubahan landskap fesyen di mana pengguna mahukan penawaran rangkaian fesyen yang lebih meluas, Shopee akan sentiasa memastikan setiap orang menemui Gaya Lagi Lit mereka.

Ketahui lebih lanjut tentang tawaran fesyen Muslimah dan inklusif Shopee sambil membeli- belah RM1 Super Seringgit Fashion Deals pada 7.7 Jualan Fesyen Mega: https://shopee.com.my/m/7-7

#shopee








Share
Tweet
Pin
Share
No comments

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Rekaan Praktikal Liyanacollection Menyerlah di Shopee Live: Platform Penstriman Langsung Memainkan Peranan Penting untuk Menonjolkan Fungsi & Nilai Produk

Shopee Live telah menjadi alat perniagaan penting buat Liyanacollection, jenama fesyen Muslimah tempatan yang menawarkan rekaan sedia pakai dengan sentuhan buatan khas. Diasaskan oleh Norliyana Abdul Ghani, seorang pereka fesyen yang belajar sendiri tentang rekaan fesyen dan mempunyai minat mendalam tentang fungsi pakaian, Liyanacollection mengutamakan keselesaan dan kepraktisan untuk wanita Muslimah moden. Pakaian mereka menampilkan rekaan mesra wudhu, mesra penyusuan dengan zip tersorok, dan fabrik berkualiti tinggi dan tebal yang direka elegan — semuanya pada harga yang berpatutan.



Mengintegrasikan Shopee Live ke dalam operasi harian Liyanacollection sejak tahun 2021 terbukti menjadi batu loncatan buat mereka. Semasa penstriman langsung, penonton berpeluang melihat butiran terperinci yang direka khas dalam setiap pakaian. Hos menunjukkan bagaimana zip yang tersembunyi dengan bijak pada kedua-dua lengan memudahkan untuk berwudhu dan zip tersorok untuk memudahkan ibu menyusu dan ciri-ciri lain yang menjadikan pakaian ini sesuai untuk pemakaian harian. Interaksi secara langsung ini amat penting dalam memacu kejayaan Liyanacollection. Ia membolehkan pelanggan melihat kepraktisan dan kecantikan rekaan mereka secara langsung, sekali gus mengukuhkan kepercayaan pelanggan. 


Norliyana menekankan kuasa ketelusan yang boleh dicapai melalui Shopee Live. “Ketelusan membina kepercayaan dan pelanggan setia," jelasnya. "Shopee Live membolehkan kami berhubung dengan pelanggan secara langsung, menunjukkan kualiti terperinci rekaan serta menjawab soalan secara langsung. Kepercayaan ini yang memacu kejayaan kami. Kami sangat mementingkan perkhidmatan pelanggan, dan penilaian kedai yang positif adalah penting bagi kami."



Ciri-ciri Shopee Live meningkatkan lagi pengalaman membeli-belah Shopee Live buat penonton Liyanacollection. Penonton boleh menebus Shopee Coins dan baucar pengikut baharu, sementara fungsi "beg oren" membolehkan mereka terus ‘add-to-cart’. Sejak mengintegrasikan Shopee Live, Liyanacollection telah melihat kesan ketara, terutamanya semasa musim kemuncak seperti  Raya, di mana hasil jualan mereka berganda.



Untuk kekal berdaya saing dalam dunia e-dagang yang sentiasa berkembang, Shopee memperkasa Liyanacollection melalui peluang pembelajaran yang berterusan. Ciri platform ini yang memberi fokus kepada perkongsian ilmu dan ketelusan analitik data pengunjung juga membolehkan meraka mengetahui tentang trend semasa dan perkembangan terkini platform. "Perniagaan saya adalah 80% dalam talian, jadi saya sentiasa menimba ilmu tentang perkembangan terbaharu platform ini," kata Norliyana. "Setiap minggu, pasukan saya menyertai kelas dalam talian untuk memahami lebih lanjut dan kekal maklum tentang perkembangan dunia jualan dan beli-belah dalam talian." Universiti Shopee menawarkan kursus percuma dan menyediakan ilmu perniagaan dalam talian penting terutamanya buat penjual baharu. 




Liyanacollection telah berkembang dari sebuah usaha dropshipping menjadi perniagaan tempatan yang berjaya dan membawa impak positif kepada komuniti. Dengan hampir 30 pekerja, jenama ini memperkasakan tukang jahit tempatan dengan mengambil mereka di kilang jahit Liyanacollection di Alor Setar, Kedah. Terkini, menawarkan 50 rekaan tersendiri, dengan fokus terhadap pakaian tradisional dan perkahwinan, Liyanacollection meraikan warisan budaya sambil menawarkan wanita Muslimah moden dengan pilihan yang bergaya dan praktikal. Dengan lebih daripada 2000 helai terjual di Shopee, Baju Kurung Brocade LYS Beryna adalah yang terlaris. Liyanacollection merancang untuk melancarkan koleksi pakaian kasual dan tudung, menunjukkan komitmen mereka untuk mencapai pelanggan yang lebih luas dan kekal relevan dalam arena fesyen Muslimah dalam talian.



Shopee komited untuk memupuk komuniti penstriman langsung dan memacu pertumbuhan e-dagang melalui inisiatif seperti Stream-A-Thon. Program ini membantu ahli Shopee Affiliate baharu memulakan perjalanan penstriman langsung mereka di Shopee Live dengan menawarkan mereka peluang untuk memperoleh sehingga RM3,000 sebulan, menggalakkan mereka berinteraksi dengan penonton dan menyediakan alat serta pengetahuan yang diperlukan untuk berjaya. Dengan menyertai Shopee-A-Thon, ahli affiliate baharu boleh membina pangkalan pelanggan mereka, dan meningkatkan potensi jualan mereka, memastikan permulaan yang kukuh di Shopee Live. Untuk maklumat lanjut, layari: https://shopee.com.my/m/Stream-A-Thon 

Share
Tweet
Pin
Share
No comments
Newer Posts
Older Posts

about me

about me
Salam and Hi! I'm Aiman from Penang, Malaysia. 26 year old. Actuarial Science graduates. Full time employee of private sector. Click my picture to my Instagram.

Follow Us

  • facebook
  • twitter
  • instagram

Contact Form

Name

Email *

Message *

Followers

Categories

giveaway segmen contest share personal random education review travel covid19 tips MOOD kdrama Malaysian korea useful kesihatan kmovie

recent posts

My Blog List

  • Syazni Rahim Blog
    Apa Maksud FOMO?
  • ABAM KIE : The Man of The House
    Tips Temuduga SPP Untuk Bakal Guru
  • Cerita Ceriti Ceritu Mamapipie
    Bermalam di Purple Cube @ Lumut Cube Homestay Kontena Lumut, Perak
  • THEJAGUNGSPIRASI
    Acara Terbesar Shopee Himpunkan 2,000 Affiliate Untuk Bantu Rakyat Malaysia Dapatkan Tawaran Terbaik Kempen 7.7
  • JiwarOsak
    Bonus RM2000 Penjawat Awam Mula Dibayar
  • LADY LIKE ME !
    Wordless Wednesday: Flew from Thailand with Barathy ❤️
  • Cerita Ceriti Ceritu Mamapipie
Show 5 Show All

Blog Archive

  • ►  2025 (5)
    • ►  June 2025 (2)
    • ►  March 2025 (2)
    • ►  February 2025 (1)
  • ▼  2024 (25)
    • ▼  December 2024 (3)
      • Dari Ladang ke Skrin: Kempen Tani Shopee Meningkat...
      • Shopee Rai Lokal Perkukuh Ekonomi Tempatan, Pacu E...
      • Penjual dan Jenama Tempatan Baharu Capai Peningkat...
    • ►  November 2024 (1)
      • Shopee 11.11 Jualan Hebat : Dijamin Harga Terendah...
    • ►  October 2024 (1)
      • Shopee Memperkasa PMKS Pantai Timur dan Malaysia T...
    • ►  September 2024 (1)
      • Shopee Memperkasa Lebih 100,000 Usahawan Tempatan ...
    • ►  August 2024 (1)
      • 9.9 Hari Pembelian Hebat: Tawaran Tiada Tandingan ...
    • ►  July 2024 (2)
      • Melangkaui Kedai Fizikal: Bagaimana E-Dagang Menon...
      • 90% Penjual Fesyen Shopee Utamakan Pakaian Muslima...
    • ►  June 2024 (1)
      • Rekaan Praktikal Liyanacollection Menyerlah di Sho...
    • ►  May 2024 (2)
    • ►  March 2024 (5)
    • ►  February 2024 (3)
    • ►  January 2024 (5)
  • ►  2023 (15)
    • ►  December 2023 (2)
    • ►  November 2023 (2)
    • ►  October 2023 (1)
    • ►  September 2023 (3)
    • ►  August 2023 (1)
    • ►  July 2023 (1)
    • ►  June 2023 (3)
    • ►  March 2023 (1)
    • ►  February 2023 (1)
  • ►  2022 (23)
    • ►  November 2022 (2)
    • ►  September 2022 (4)
    • ►  July 2022 (2)
    • ►  June 2022 (1)
    • ►  May 2022 (1)
    • ►  April 2022 (1)
    • ►  March 2022 (7)
    • ►  February 2022 (1)
    • ►  January 2022 (4)
  • ►  2021 (68)
    • ►  December 2021 (1)
    • ►  November 2021 (3)
    • ►  October 2021 (4)
    • ►  September 2021 (4)
    • ►  August 2021 (5)
    • ►  July 2021 (2)
    • ►  June 2021 (7)
    • ►  May 2021 (10)
    • ►  April 2021 (5)
    • ►  March 2021 (13)
    • ►  February 2021 (7)
    • ►  January 2021 (7)
  • ►  2020 (110)
    • ►  December 2020 (10)
    • ►  November 2020 (7)
    • ►  October 2020 (9)
    • ►  September 2020 (9)
    • ►  August 2020 (7)
    • ►  July 2020 (8)
    • ►  June 2020 (8)
    • ►  May 2020 (15)
    • ►  April 2020 (8)
    • ►  March 2020 (13)
    • ►  February 2020 (9)
    • ►  January 2020 (7)
  • ►  2019 (20)
    • ►  October 2019 (1)
    • ►  September 2019 (5)
    • ►  August 2019 (3)
    • ►  July 2019 (6)
    • ►  April 2019 (2)
    • ►  March 2019 (1)
    • ►  January 2019 (2)
  • ►  2018 (16)
    • ►  December 2018 (3)
    • ►  November 2018 (1)
    • ►  September 2018 (2)
    • ►  July 2018 (4)
    • ►  April 2018 (1)
    • ►  January 2018 (5)
  • ►  2017 (68)
    • ►  October 2017 (4)
    • ►  August 2017 (15)
    • ►  July 2017 (9)
    • ►  June 2017 (5)
    • ►  May 2017 (21)
    • ►  April 2017 (1)
    • ►  February 2017 (6)
    • ►  January 2017 (7)
  • ►  2016 (14)
    • ►  November 2016 (3)
    • ►  August 2016 (3)
    • ►  May 2016 (2)
    • ►  April 2016 (5)
    • ►  March 2016 (1)

Created with by ThemeXpose | Distributed by Blogger Templates