Powered by Blogger.
facebook twitter instagram Email

THEJAGUNGSPIRASI

Assalamualaikum,


Aiman join segmen bloglist. Requirements:

1. Do follow my blog 💻 done
2. *update* I cancel this requirement because lazy enough to fix my Fb button hehe
3. Create a post with a title of  "Wanted: A New Blog List for March-July 2020" together with the banner. done
4. Backlink the banner to this post's URL link. done
5. Tell me about your favourite food in the post! I would love to know about it. (also optional) done 
6. Publish it and leave the URL link to your post under the comment section. 📫 done

Jawapan untuk soalan no 5 tu, honestly selagi benda tu sedap semua favourite food aku hahaha. Specifically, aku suka laksa dan tomyam :D

Tomyam campur baru umph haha, aku tak suka makan pedas tapi pedas tomyam ni favorite.
Laksa pulak mesti laksa Penang hehe, kuah jangan ceroi sangat :D haha

The last date to enter this segment is on the 28th of February 2020. 
Share
Tweet
Pin
Share
4 comments
Assalamualaikum

Dekat seminggu tak post apa-apa, last week Jumaat sampai Ahad buat part time promoter. Pastu Isnin sampai Rabu pulak terus pergi short vacation dengan family. Saja nak share kat sini sebab family aku sejak abah dah takde dulu, memang susah nak jalan-jalan sama-sama, lagi pulak kakak abang aku semua dah kahwin. Lagi la susah nak spend time sesama. Ni pun kitorang pergi berenam je daripada sepuluh orang termasuk ipar dan anak buah.


Kitorang plan pergi ni dari bulan September lepas lagi kot. Kitorang beli tiket flight yang RM12 tu tak silap. Sebab tu pergi pun bukan weekend. Bajet kami semua seorang RM250 je termasuk semua kecuali belanja makan dan shopping. So memang masa cuti sem baru ni, aku pun kena cari part time sikit-sikit untuk cover perbelanjaan kat sana. Tapi aku tak belanja sangat pun rasanya sebab mak aku banyak bayarkan hehe.


Kitorang decide nak pergi langkawi ni pun sebab tiket murah dan kakak aku dengan suami dia tak pernah naik flight lagi, so nak try lah naik kan. Flight kami pukul 4.45, tapi boarding pukul 4.05. So kami bertolak dari rumah ke Airport Penang pukul 2.30. Dari rumah aku kat Butterworth ke Airport abang aku hantarkan naik Alza. Memang sempit sikit tapi nak jimat punya pasal, sanggup haha. Sampai je airport, macam ada masa lagi, makan KFC jap sampai pukul 4 camtu pergi check in.


Dalam 4.30 masuk flight. Hehe aku pun sebenarnya baru second time naik flight. First time dulu pun masa 2016. Tapi Airport Penang ni kecik ja, sebab tu nak pergi awal pun takda aktiviti boleh buat. Lain lah kalau KLIA, macam-macam boleh buat.


Penang ke Langkawi ni dalam 15-20 minit dah sampai. Tak sempat nak habis excited, eh tetiba dah sampai hahaha. Lepas ni kena pergi jauh pulak lah haha. Dalam pukul 5.05 macam tu dah sampai Langkawi. Eh kenapa sunyi. Tak ramai orang, patutla berita keluar kata diskaun hotel sampai 70% semua tu.


Sampai je Langkawi, berpusu-pusu orang promote untuk offer kereta sewa. Kitorang memang tak booking lagi kereta sewa sebab abang aku kata harga booking online dengan beli on the spot lebih kurang je, malah beli on the spot boleh jadi lebih murah. Kami sewa kereta Avanza, harga RM180 untuk 48 jam. Dalam bajet kami, kereta sewa RM200 sebab harga standard online macam tu. Haa dah jimat RM20. So duit tu pakai untuk isi minyak.


Dari airport, kitorang terus pergi checkin homestay. Homestay ni tak silap abang ipar aku booking kat Airbnb. Murah. Satu rumah ada 3 bilik. Harga RM270 untuk 2 malam. Dalam 20 minit jugak la dari airport. Condo ni agak lama. Kitorang dapat ground floor. Floor atas-atas pun macam banyak tak berpenghuni. Tapi rumah tu serba lengkap. Siap ada free maggi cup, milo nescafe 3in1 lagi. Dapur takde tapi ada microwave yang boleh untuk masak-masak jugak.

Tengok la bath tub pun stail lama. Gambar lain tak ambil pulak haha
Dah checkin tu kitorang rehat jap, acah-acah jet lagged walaupun 20 minit je dalam flight haha. Kitorang makan maggi dulu buat lapik perut. Kemas-kemas barang sikit. Pastu pukul 7, semua kumpul tengok drama Seadanya Aku. Haha pergi jalan pun tak boleh tinggal drama. 

Drama pukul 7 tak boleh tinggal haha
Lepas habis drama, siap solat apa semua. Kitorang plan nak keluar pergi pasar malam. Search pasar malam yang bukak, sampai-sampai eh tak bukak pulak. So kitorang pergi Pantai Chenang je. Jalan-jalan tepi pantai sambil tengok lampu-lampu dan window shopping.


My 60 year old mom is more fashionista than her children though haha
Pastu kami jalan-jalan lagi sampai jumpa kedai duty free Warisan. Masuk jap tengok ada apa. Tapi tak beli pun sebab plan nak beli coklat last day kat Haji Ismail Group je sebab takut cair. Rupanya kat sini ada certain coklat yang jauh lebih murah daripada kat HIG haha.

Warisan Duty Free Langkawi
Dah tak beli apa-apa kat situ, kitorang decide nak cari makan pulak. Drive lagi sampai ke depan sikit ada Food Truck. Situ tak banyak sangat tapi boleh la. Setiap kedai tu ramai orang. Tak sempat tangkap gambar food truck sebab penat tunggu makanan last-last giveup haha kitorang beli kat satu kedai je then share-share.

Lepas habis makan, singgah kedai beli air mineral dengan roti untuk sarapan pastu balik. Tidur. End Day 1.

Belanja hari pertama:
-kereta sewa RM 180
-minyak RM20
-deposit rumah (dapat balik lepas checkout) RM100
-dinner food truck RM30

InsyaAllah kalau rajin sambung Day 2 esok.
Share
Tweet
Pin
Share
3 comments
Giveaway Wang Tunai RM1000 by Mamapipie & Friends. Ini adalah sticky post sehingga 29 February 2020 nanti. So sehingga itu, entry terbaru mama ada di bawah post ini ye. Jom ramai-ramai join Giveaway Wang Tunai RM1000 by Mamapipie & Friends.



Giveaway Wang Tunai Mamapipie

Giveaway Wang Tunai RM 1000 Mamapipie & Friends



Syarat-syarat Penyertaan Giveaway Wang Tunai RM1000 by Mamapipie & Friends


  1. Terbuka kepada blogger yang menetap di Malaysia bagi memudahkan urusan bank in wang tunai
  2. Buat satu blog post bertajuk "Giveaway Wang Tunai RM1000 by Mamapipie & Friends". Tepek banner di atas beserta link ke post ini.  Boleh copy code html yang mama dah sediakan di bawah post ni bagi memudahkan kerja korang.
  3. Tag 3 rakan 
  4. Wajib Follow Youtube ibusyurga: Klik Sini -> Youtube ibusyurga
  5. Wajib Follow & Letak Blog di bawah ke dalam Bloglist korang
  • Ibusyurga.blogspot.com 
  • Sukamakanjalan.blogspot.com 
  • www.dawaibesi.com
  • www.guamansyarie.com
  • https://nikmatterbaik.blogspot.com
  • http://www.mamapipie.com
Ini syarat wajib dan mama akan check satu.. satu.. Kalau tak patuhi syarat ni korang akn disqualified.

Mama galakkan korang rajin singgah dan komen blog penaja kerana hadiah utama akan dipilih sendiri oleh penaja. Mama pun tak pasti bagaimana cara mereka akan memilih pemenang nanti..

  • Digalakkan Follow Media Social Mama: Instagram FB Youtube Twitter FB Page
  • Last sekali, tinggalkan link pernyertaan korang di post ini.
  • Tarikh tutup giveaway adalah pada 29 Feb 2020 11.59 malam. 
  • Insya Allah, pemenang akan diumumkan pada 5 mac 2020


Hadiah Wang Tunai RM1000 - Senarai Hadiah

Wang tunai sejumlah RM 1000 akan dihadiahkan kepada 17 orang pemenang.. Banyak kan.. Alhamdulillah, Semoga murah rezeki penaja kita. Sama-sama kita doakan agar penaja-penaja kita sentiasa murah rezeki dengan rezeki yang berkat, diberkati Allah dan bisnes sentiasa menjadi. Seramai 17 pemenang akan dipilih memenangi total RM1000 nanti. Pemenang hadiah utama akan dipilih sendiri oleh pihak penaja. Jom tengok senarai hadiah yang akan dimenangi:

Hadiah RM200 (Seorang Pemenang)

1 x RM200

Hadiah RM100 (2 Orang Pemenang)

2 x RM100

Hadiah RM50 (14 Orang Pemenang)

14 x RM50


Korang boleh copy code html di bawah dan paste as html dalam blog post korang. Good luck semua!!

Tag 3 Rakan:
1) Jannah Ramli
2) Naim Abdullah
3) Zumal
Share
Tweet
Pin
Share
8 comments

A tough week. Walaupun masih tengah cuti sem.

Tadi keluar result exam sem lepas. Alhamdulillah ada  peningkatan. Tapi tak capai target tersendiri. Ada hikmah la tu. Allah suruh aku struggle lagi untuk sem depan dan seterusnya.

Minggu last dah cuti ni. Tapi next week kita extend cuti sendiri sebab ada vacation dengan family.
Share
Tweet
Pin
Share
3 comments
Assalamualaikum

"Kerja Part Time pun nak memilih ke?". Haa ada orang pernah kata kat aku camni. Memang la, kerja part time la kena memilih sebab tujuan kerja untuk duit dan pengalaman je. Bukan karier. Ye aku masih belajar, dalam masa yang sama dah banyak kerja separuh masa yang aku dah join. Jadi, kenapa banyak kali aku tukar kerja. Sebab aku lagi suka mencuba dan aku jenis cepat bosan. Dalam masa yang sama, aku memilih. Hahaha

Sini aku nak share kenapa aku memilih dan apa yang aku pilih bila nak cuba kerja separuh masa ni. Ini semua pendapat aku je, setiap orang ada pendapat sendiri kan hehe

1) Elakkan Kerja Dari Rumah

Boleh tengok ciri-ciri scam kerja dari rumah kat artikel atas ni.

Ini kebanyakkannya scam. Tapi, aku pernah je kerja as data entry yang buat dari rumah ni. Bahan-bahan dia bagi thru email dan dah siap nanti pun aku send balik kat dia thru email jugak. Sebab tu aku kata kebanyakan, bukan semua. Dan kerja yang aku buat dulu tu memang masyuk giler. Aku buat dua task je dan gaji dapat RM300 (bagi student macam aku ni rasa masyuk giler la). Aku jumpa orang yang bagi job ni pun thru Twitter je. Tapi memang ini kerja paling legit dan senang dan puas hati. Tetapi biasanya yang kat Facebook suruh lipat sampul apa semua tu, banyak orang kata scam. Dan yang macam tu memang aku pun tak pernah try sebab prevention is better than cure gituu.

2) Gaji

Ok, ni pendapat aku la. Kalau nak kerja separuh masa yang macam sehari dua hari tu, minimum gaji at least RM60 la. Biasanya aku buat kerja, gajinya RM70 ke atas. Macam gaji bawah RM50 pun aku pernah jugak tapi kena setanding dengan masa bekerja dan skop kerja tu la. Semalam aku kerja gaji RM45 memang sangat tak berbaloi sebab kerja teruk gila, kena angkat meja banyak giler, lipat khemah, pastu jaga gerai dan kerja 8 jam lebih tanpa rehat (memang aku tak pergi dah harini, habis burn solat fardhu aku semalam. balik kena qadha pulak)

3) Convenient

Kalau convenient bagi aku, di mana aku dapat kebebasan untuk pergi tandas, pergi solat. Rehat pun ditetapkan. Maksud aku kebebasan nak pergi tandas tu bukan cam curi tulang asyik pergi tandas je, tapi sekurang-kurangnya boleh la bagi alasan nak ke tandas tapi sebenarnya pergi solat jap. Sebab lelaki senang sikit bab solat ni, dalam 5 minit pun siap dah sama dengan waktu perempuan tengok cermin dah. Hahaha

4) Lokasi Tempat Kerja

Bab ni pun penting jugak. Kena kira perjalanan kita berapa lama, berapa banyak minyak pakai ataupun tambang public transport berapa. Kena tengok berbaloi tak travel jauh-jauh dengan gaji yang dapat nanti. Aku masa bulan puasa tahun lepas ada buat kerja kat Kg Baru, KL tapi aku dari Nilai. Bila aku kira-kira balik, tengok-tengok tambang public transport lagi mahal dari gaji. Tapi aku still kerja sampai habis sebab orang-orang yang aku kerja sekali tu best-best dan tak rasa stress pun kerja.


Apa-apa pun, aku sebolehnya akan tengok kerja tu break pukul berapa supaya senang nak solat semua. Tak makan takpa, jangan tak solat. Sebab kita mencari rezeki, dan Allah yang Maha Pemberi Rezeki. Takkan kita nak cari rezeki dalam bentuk kemungkaran, mana nak dapat keberkatan rezeki tu kan. Hehe sekian.
Share
Tweet
Pin
Share
6 comments
Newer Posts
Older Posts

about me

about me
Salam and Hi! I'm Aiman from Penang, Malaysia. thejagungspirasi datang dari 'corns-pirasi' (konspirasi) maksudnya perkongsian tipu-tipu saya haha tiber

Follow Us

  • facebook
  • twitter
  • instagram

Contact Form

Name

Email *

Message *

Followers

Categories

giveaway segmen contest share personal random education review travel covid19 tips MOOD kdrama Malaysian korea useful kesihatan kmovie

recent posts

My Blog List

  • ABAM KIE : The Man of The House
    Masjid: Tempat Menenangkan Hati yang Sarat Dengan Ujian Dunia
  • Syazni Rahim Blog
    Apa Itu Micellar Water Wipes?
  • THEJAGUNGSPIRASI
    Wordless Wednesday - Iced Americano Kenangan Coffee
  • Cerita Ceriti Ceritu Mamapipie
    Senarai Lengkap 24 Hotel, Resort & Chalet di Teluk Nipah Pulau Pangkor Perak beserta Contact Number & Maklumat Pool
  • JiwarOsak
    Bonus RM2000 Penjawat Awam Mula Dibayar
  • LADY LIKE ME !
    Wordless Wednesday: Flew from Thailand with Barathy ❤️
  • Cerita Ceriti Ceritu Mamapipie
Show 5 Show All

Blog Archive

  • ▼  2026 (1)
    • ▼  May 2026 (1)
      • Wordless Wednesday - Iced Americano Kenangan Coffee
  • ►  2025 (8)
    • ►  November 2025 (2)
    • ►  September 2025 (1)
    • ►  June 2025 (2)
    • ►  March 2025 (2)
    • ►  February 2025 (1)
  • ►  2024 (25)
    • ►  December 2024 (3)
    • ►  November 2024 (1)
    • ►  October 2024 (1)
    • ►  September 2024 (1)
    • ►  August 2024 (1)
    • ►  July 2024 (2)
    • ►  June 2024 (1)
    • ►  May 2024 (2)
    • ►  March 2024 (5)
    • ►  February 2024 (3)
    • ►  January 2024 (5)
  • ►  2023 (15)
    • ►  December 2023 (2)
    • ►  November 2023 (2)
    • ►  October 2023 (1)
    • ►  September 2023 (3)
    • ►  August 2023 (1)
    • ►  July 2023 (1)
    • ►  June 2023 (3)
    • ►  March 2023 (1)
    • ►  February 2023 (1)
  • ►  2022 (23)
    • ►  November 2022 (2)
    • ►  September 2022 (4)
    • ►  July 2022 (2)
    • ►  June 2022 (1)
    • ►  May 2022 (1)
    • ►  April 2022 (1)
    • ►  March 2022 (7)
    • ►  February 2022 (1)
    • ►  January 2022 (4)
  • ►  2021 (68)
    • ►  December 2021 (1)
    • ►  November 2021 (3)
    • ►  October 2021 (4)
    • ►  September 2021 (4)
    • ►  August 2021 (5)
    • ►  July 2021 (2)
    • ►  June 2021 (7)
    • ►  May 2021 (10)
    • ►  April 2021 (5)
    • ►  March 2021 (13)
    • ►  February 2021 (7)
    • ►  January 2021 (7)
  • ►  2020 (110)
    • ►  December 2020 (10)
    • ►  November 2020 (7)
    • ►  October 2020 (9)
    • ►  September 2020 (9)
    • ►  August 2020 (7)
    • ►  July 2020 (8)
    • ►  June 2020 (8)
    • ►  May 2020 (15)
    • ►  April 2020 (8)
    • ►  March 2020 (13)
    • ►  February 2020 (9)
    • ►  January 2020 (7)
  • ►  2019 (20)
    • ►  October 2019 (1)
    • ►  September 2019 (5)
    • ►  August 2019 (3)
    • ►  July 2019 (6)
    • ►  April 2019 (2)
    • ►  March 2019 (1)
    • ►  January 2019 (2)
  • ►  2018 (16)
    • ►  December 2018 (3)
    • ►  November 2018 (1)
    • ►  September 2018 (2)
    • ►  July 2018 (4)
    • ►  April 2018 (1)
    • ►  January 2018 (5)
  • ►  2017 (68)
    • ►  October 2017 (4)
    • ►  August 2017 (15)
    • ►  July 2017 (9)
    • ►  June 2017 (5)
    • ►  May 2017 (21)
    • ►  April 2017 (1)
    • ►  February 2017 (6)
    • ►  January 2017 (7)
  • ►  2016 (14)
    • ►  November 2016 (3)
    • ►  August 2016 (3)
    • ►  May 2016 (2)
    • ►  April 2016 (5)
    • ►  March 2016 (1)

Created with by ThemeXpose | Distributed by Blogger Templates