Powered by Blogger.
facebook twitter instagram Email

THEJAGUNGSPIRASI

 Shopee Memperkasa Lebih 100,000 Usahawan Tempatan Baharu pada Tahun 2024 | Kajian Melaporkan Peningkatan 113% penggunaan Shopee Live dan 65% Peningkatan Penjual Strim Langsung dari Pantai Timur


Kajian ‘Sayangi Malaysia, Jom Rai Lokal 2024’ oleh Shopee mendedahkan pencapaian penting dalam landskap e-dagang Malaysia: lebih 100,000 usahawan telah menyertai ekosistem Shopee pada tahun 2024. Peningkatan ketara ini menunjukkan penerimaan yang semakin meningkat terhadap e-dagang sebagai model perniagaan yang penting dan mampan dalam pasaran digital yang semakin pesat.

“Peningkatan penyertaan ke platform kami pada tahun ini menunjukkan usahawan tempatan semakin terbuka dengan peluang digital. Shopee kekal komited untuk menyediakan perniagaan tempatan dengan sumber penting termasuk program Penyelesaian Pemasaran Affiliate, perkhidmatan logistik pihak ketiga, dan Shopee Live untuk berkembang maju dalam landskap e-dagang yang kompetitif. Kami berbangga memainkan peranan dalam perjalanan perniagaan tempatan untuk meluaskan jangkauan, mengoptimumkan operasi, dan mencapai pertumbuhan dalam ekonomi yang sentiasa berubah ini,” kata Tan Ming Kit, Ketua Pemasaran dan Pengurusan Data di Shopee Malaysia.

Shopee Live telah muncul sebagai instrumen penting buat usahawan tempatan, dengan peningkatan 113% penjual baharu yang menjalankan penstriman langsung pada tahun 2024. Peningkatan ini menunjukkan kepentingan Shopee Live sebagai platform pilihan utama rakyat Malaysia untuk perdagangan secara langsung. Penjual tempatan mengiktiraf ciri interaktif Shopee Live yang memudahkan mereka untuk berinteraksi secara langsung dengan pelanggan lalu  membolehkan mereka membina hubungan yang lebih kukuh dan berkekalan. Kemudahan untuk menggunakan platform in dengan mekanisme maklum balas secara langsung terbukti penting untuk membantu perniagaan menonjol dalam pasaran yang kompetitif, mencipta hubungan bermakna dengan pelanggan, dan mencapai penonton dari seluruh negara. Penggunaan Shopee Live sebagai strategi perniagaan utama dapat dilihat dengan lebih daripada 1.4 juta penstriman langsung dijalankan oleh penjual tempatan dengan 27 juta komen unik dari pelanggan diterima pada tahun ini.

Petals Malaysia2, jenama penjagaan rambut dari Selangor menyertai Shopee pada tahun 2021 untuk menawarkan produk Buatan Malaysia lestari yang mesra wudhu’ dan disesuaikan dengan citarasa tempatan. Sebelum menyertai Shopee, kehadiran pasaran mereka terhad kepada kedai runcit. "Shopee memberikan akses luas kepada khalayak dalam talian dan dengan ketara memperluaskan jangkauan pasaran kami," kata Khairul Azman, Pengasas Petals Malaysia. "Shopee Live juga telah mengubah cara kami berinteraksi dengan pelanggan. Melalui strim langsung, kami berinteraksi dan menjawab soalan mereka secara langsung, dan mempamerkan produk kami dengan lebih berkesan. Interaksi mudah dan pantas ini membina kepercayaan dan mendorong pembelian. Kami juga menggunakan ciri ‘polls’ dan sesi soal jawab untuk menggalakkan keterlibatan penonton, mengumpul maklum balas, dan mempertingkatkan pengalaman membeli-belah secara keseluruhan." Petals telah menjual lebih 26,000 unit syampu pewarna rambut halal,  ‘Hair Color Shampoo’ yang menjadi produk terlaris mereka sejak tahun 2021.

Kajian ini juga mengetengahkan peningkatan sebanyak 65% penjual Shopee Live dari Pantai Timur yang mencerminkan kejayaan platform ini dalam membantu perniagaan tempatan meluaskan jangkauan mereka ke seluruh negara. Ini juga menunjukkan komitmen Shopee untuk membantu usahawan terutamanya dari kawasan luar bandar untuk berkembang dalam e-dagang. Penjual dari Pantai Timur menggunakan Shopee Live untuk membina kesetiaan jenama dan memperkasakan hubungan dengan pelanggan yang membantu platform ini mewujudkan lebih banyak peluang buat usahawan lain di seluruh Malaysia.

500 perusahaan tempatan cemerlang di Shopee telah mencapai purata pertumbuhan tahun-ke-tahun sebanyak 50% pada tahun 2024, menunjukkan keberkesanan platform ini dalam memacu perkembangan perniagaan. Kejayaan ini menyerlahkan kekuatan ekosistem Shopee dan peranannya dalam membantu penjual berinovasi dan berkembang. Kajian ‘Sayangi Malaysia, Jom Rai Lokal 2024’ juga menunjukkan komitmen Shopee dalam menyokong perniagaan tempatan dan memajukan ekonomi digital. Shopee kekal menjadi rakan penting perniagaan tempatan, menawarkan alat dan perkhidmatan perniagaan untuk membantu penjual tempatan mencapai kejayaan baharu.

Share
Tweet
Pin
Share
No comments

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,


Mulakan musim membeli-belah hujung tahun dengan 9.9 Hari Pembelian Hebat dari Shopee! Bermula hari ini hingga 13 September, rakyat Malaysia boleh meneroka pelbagai tawaran menarik, baucar eksklusif, dan hadiah menarik untuk dimenangi.

Nikmati penghantaran percuma tanpa perbelanjaan minimum dan diskaun sehingga 90% untuk jenama dan produk kegemaran anda—sesuai untuk memperbaharui gaya anda, mengemas kini peralatan teknologi, atau mencari hadiah yang ideal!

Tapi itu bukan itu sahaja! Tonton Shopee Live untuk peluang menang besar! Seorang pemenang bertuah akan membawa pulang sebahagian daripada hadiah kumpulan RM99,999 semasa gameshow berstrim langsung kami. Dengan permainan menarik, diskaun eksklusif, dan tawaran terhad, ini adalah acara membeli-belah yang tidak boleh anda lepaskan!


Menang Besar dengan 9.9 Kotak Duit Misteri di Shopee Live! 
Dari 2 hingga 9 September, sertai rancangan permainan khas Kotak Duit Misteri untuk berpeluang menang sehingga RM99,999 dengan Shopee Live! Untuk menyertai, lengkapkan milestone yang ditetapkan semasa sesi langsung, hantar "kata kunci hari ini" yang diumumkan semasa rancangan kepada pasukan Shopee Live, dan jika terpilih, jawab soalan mudah mengenai Shopee dengan betul.  

Selepas itu, pilih kotak bertuah dari enam pilihan; setiap satu akan mengandungi pelbagai jumlah hadiah, dengan salah satunya merupakan hadiah utama! Jika anda pemegang kad kredit Maybank Shopee, anda berpeluang memenangi hadiah bonus tambahan bernilai RM500 - semoga berjaya!

Sorotan 9.9 Hari Pembelian Hebat:

  • Penghantaran Percuma & Tawaran Diskaun Sehingga 90%: Bersedia untuk menetapkan jam penggera anda! Pada pukul 12 tengah malam setiap hari, Shopee akan mengeluarkan baucar eksklusif yang membolehkan pembeli berjimat hebat.  Dari penghantaran percuma hingga baucar diskaun 90% hebat, ini adalah masa yang tepat untuk mendapatkan tawaran hebat dari jenama dan penjual kegemaran anda.
  • Tawaran Masa Terhad dan Pulangan Wang Tunai: Bukan jenis yang berjaga malam? Jangan risau, kami ada untuk anda setiap hari! Add-to-cart penemuan fesyen terbaharu dan produk penjagaan kulit dan alat solek kegemaran anda, dan nikmati penghantaran percuma dan diskaun hebat semasa 12PM Fashion & Beauty Hours! Jangan lupa untuk menetapkan peringatan untuk  8PM Shopee Live Hours dan saksikan hos, pempengaruh, dan penjual tempatan kegemaran anda sambil mendapatkan tawaran terbaik!
  • Rancangan Televisyen Jom Shopee 9.9 : Tonton di TV3 dan Shopee Live pada pukul 9 malam pada 9 September untuk menonton ‘Jom Shopee: 9.9 Hari Pembelian Hebat’. Saksikan selebriti tempatan kegemaran anda seperti Ryan Bakery, Elly Mazlein, Izzue Islam, Janna Nick, Shiha Zikir, Aepul Roza, Aya Amiruddin, Atu Zero, dan RB Geng! Main Shopee Shake untuk peluang memenangi sehingga 9 juta Shopee Coins, Samsung Galaxy 24 Ultra 256GB, Xbox Series X, dan Le Creuset Round French Oven; dan nikmati diskaun hebat serendah RM1 sahaja pada pukul 9 malam, pada 9 September!
  • Shopee Video: Tonton video kegemaran anda dan menang sehingga 35 Coins setiap hari! Nikmati baucar Shopee diskaun 80% tanpa perbelanjaan minimum (had RM8) apabila anda membuat pesanan melalui Shopee Video.

Jangan lupa untuk menyertai 9.9 Super Mission! Lengkapkan misi untuk menuntut ganjaran eksklusif yang boleh anda gunakan pada 9 September, dan juga berpeluang memenang Samsung Galaxy S24+. Lengkapkan misi ini sepanjang kempen untuk memaksimumkan ganjaran anda — mulakan misi anda hari ini!

Musim 9.9 ini, beli-belah dengan tenang dengan 15 Hari Pemulangan Percuma, di mana anda boleh mengembalikan item dengan mudah tanpa soal. Sama ada kerana perubahan pilihan atau sebab lain, kami sedia membantu. Kami juga tahu betapa pentingnya penghantaran tepat waktu, jadi jika pesanan anda tiba lewat, anda akan diberi pampasan baucar RM5 melalui program Jaminan Tepat Waktu Shopee.

Tunggu apa lagi? Bersedialah untuk membeli-belah dan manfaatkan tawaran yang tidak dapat ditandingi ini. 9.9 Hari Pembelian Hebat adalah peluang anda untuk membeli dengan bijak, berjimat besar, dan mendapatkan tawaran terbaik musim ini!

Jangan lepaskan kempen 9.9 Hari Pembelian Hebat hanya di Shopee! Untuk maklumat lanjut, layari https://shopee.com.my/m/99

Share
Tweet
Pin
Share
No comments

 Perusahaan mikro, kecil, dan sederhana (PMKS) merupakan tulang belakang ekonomi Malaysia. 97.4% perusahaan di negara ini adalah PMKS yang menyumbang kepada 38% Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK)1. PMKS memacu inovasi, mengekalkan warisan budaya, dan memupuk kemakmuran tempatan melalui penciptaan pekerjaan dan penglibatan komuniti. Namun, PMKS, terutamanya perniagaan di luar pusat bandar, perlu menempuhi pelbagai cabaran dalam perjalanan perniagaan mereka seperti persaingan yang semakin meningkat dan kekangan sumber untuk mencapai pertumbuhan mampan. 



Pendigitalan menawarkan penyelesaian efektif dalam menangani cabaran ini. E-dagang, ciri penting pendigitalan menawarkan platform kukuh buat PMKS untuk mengatasi halangan ini. Ia boleh membantu perniagaan mengurangkan kos operasi, melangkaui batasan geografi, dan membuka pangkalan pelanggan baharu. Tambahan lagi, platform e-dagang sering menawarkan alat dan ciri perniagaan yang boleh meningkatkan penglibatan pelanggan dan memupuk kesetiaan jenama untuk mencipta pengalaman membeli-belah yang lebih interaktif dan diperibadikan. Seterusnya, dengan mengadaptasi e-dagang, PMKS boleh bersaing di pasaran dan membuka jalan untuk kejayaan jangka panjang.

Pertumbuhan Pantas Melalui Hubungan Bermakna Secara Langsung

Bermula sebagai perniagaan kecil di Selangor dan Kedah, ZEKE Store mempunyai impian besar untuk mempamerkan kraf dan rekaan pakaian mereka kepada rakyat Malaysia di seluruh negara. Namun, seperti PMKS yang lain, mereka memiliki sumber terhad dan menghadapi persaingan sengit. Memilih platform yang tepat adalah penting, dan bagi ZEKE Store, platform Shopee dapat memacu pertumbuhan mereka.

ZEKE Store menggunakan Shopee Live Shopee Live untuk mempamerkan kualiti, tekstur, dan gaya unik pakaian mereka secara langsung.

Sebahagian besar kejayaan ZEKE Store adalah kepakaran strategik mereka dalam menggunakan Shopee Live. Ciri penstriman langsung inovatif ini mentransformasikan strategi penglibatan pelanggan mereka. Tidak lagi terbatas kepada imej produk statik, ZEKE Store kini menggunakan Shopee Live untuk mempamerkan kualiti, tekstur, dan gaya unik pakaian mereka secara langsung. Pendekatan dinamik ini mengukuhkan hubungan dengan penonton, membolehkan interaksi dengan demonstrasi pakaian dan menjawab soalan, serta memupuk kepercayaan dan mengukuhkan hubungan berpanjangan dengan pelanggan. 

Pengasas ZEKE Store, Encik Lai Ya Long

“Kami bukan sekadar menjual produk—kami membina hubungan bermakna dengan pelanggan melalui Shopee Live,” kata Lai Ya Long, Pengasas ZEKE Store. Dengan mengatasi halangan pembelian dalam talian seperti ingin menguji atau merasai produk sebelum membeli, Shopee membantu ZEKE Store mencapai hasil jualan hebat dengan peningkatan 65% prestasi keseluruhan kedai. Semasa kempen 6.6 pada tahun 2024, kejayaan mereka melonjak lebih tinggi, dengan peningkatan 85% berbanding tempoh yang sama tahun sebelumnya. 

Bagi ZEKE Store, Shopee bukan sekadar platform e-dagang; ia merupakan elemen penting dalam kejayaan mereka. Melalui penggunaan strategik Shopee Live, mereka telah berjaya mengukuhkan hubungan pelanggan, mempertingkatkan jenama mereka, dan merealisasikan visi Encik Lai.

Lembaran Baharu: Memanfaatkan E-dagang Sasar Pencinta Buku Seluruh Negara

Pada tahun 2020, Encik Yong Kon Teck, pemilik kedai buku tempatan, menceburkan diri dalam dunia e-dagang atas minatnya terhadap buku dan visinya untuk mengubah landskap penjualan buku di Malaysia. Meninggalkan model kedai buku fizikal tradisional, Encik Yong menubuhkan Funbook untuk menawarkan pelbagai buku kepada pembaca seluruh negara.

Encik Yong Kon Teck, Pengasas Funbook

Namun, peralihan ke dunia digital bukanlah tugas yang mudah. Encik Yong, seorang penjual buku yang berpengalaman tetapi baru dalam dunia e-dagang, menghadapi cabaran kebolehlihatan dalam talian dan kurang pengetahuan tentang pemasaran digital yang menyebabkan prestasi jualannya menjadi perlahan - kerisauan biasa buat mereka yang baru berjinak dalam dunia e-dagang. Bertekad untuk berjaya, Encik Yong mencari rakan strategik.

Mengenalpasti keperluan untuk pendekatan yang berbeza, Encik Yong mengambil keputusan untuk bekerjasama dengan Shopee dengan menggunakan alatan dan ciri perniagaan yang kukuh untuk memacu pertumbuhan. Shopee Ads menjadi faktor kritikal kejayaan Funbook. Melalui kempen bersasar dan penggunaan strategik pengiklanan, Shopee Ads meningkatkan keterlihatan jenama Funbook secara ketara. Penggemar buku kini dengan mudah dapat menemui koleksi luas Funbook. Dalam masa setahun, Funbook mengalami peningkatan jualan yang hebat sebanyak 2,789.52%, menandakan titik perubahan penting dalam perjalanan perniagaan mereka. Kini, Funbook terus berkembang, menawarkan pilihan buku yang lebih komprehensif untuk pembaca dari seluruh Malaysia dengan bantuan rangkaian luas rakan logistik Shopee.

“Shopee merupakan platform yang telah berjaya mentransformasikan perniagaan kami. Terima kasih kepada Shopee Ads, kami telah memperoleh keterlihatan jenama dan kecapaian pelanggan yang kami tidak pernah peroleh sebelum ini, membolehkan kami berkembang pantas dan berhubung dengan pembaca dari seluruh Malaysia,” kata Encik Yong.

Perjalanan Funbook tidaklah unik kepada mereka sahaja. Shopee membantu PMKS berkembang dalam era digital dengan menawarkan alatan, sumber, dan sokongan perniagaan. Dari ciri penjual hingga alat pemasaran seperti Shopee Ads dan sokongan logistik bersepadu, platform ini menyediakan penyelesaian untuk perniagaan seperti Funbook untuk membina keterlihatan dalam talian, mencapai pelanggan, dan berkembang secara mampan.

Pelbagai Alatan Peniagaan Kukuh Untuk PMKS Berjaya

Bagi Shopee, platform e-dagang terkemuka di Asia Tenggara dan Taiwan, memberi keutamaan kepada pembangunan strategi dan penyelesaian untuk membantu perniagaan tempatan mengatasi cabaran telah menjadi fokus utama yang konsisten.

Dengan sentiasa berinovasi, Shopee baru-baru ini melancarkan Shopee Video, yang menyediakan pelanggan dengan video pendek bermaklumat dan menghiburkan dari pencipta kandungan. Mirip Shopee Live, ciri baharu ini membantu penjual menjana ulasan mulut ke mulut (word-of-mouth) dan cadangan produk yang positif lalu membawa kesedaran dan kecapaian yang lebih besar untuk jenama dan produk mereka.

“Di Shopee, kami komited memperkukuhkan perniagaan tempatan seperti Funbook dan ZEKE Store,” kata Ming Kit Tan, Ketua Pemasaran dan Pengurusan Data di Shopee Malaysia. “Kami bukanlah sekadar platform, tetapi juga sebagai rakan kongsi. Kami menyediakan alatan perniagaan seperti Shopee Ads, Shopee Live, logistik bersepadu, dan ciri yang membantu mereka meningkatkan perkhidmatan pelanggan, seperti pemulangan mudah dan jaminan penghantaran. Kami mengendalikan teknologi supaya mereka boleh fokus mengendalikan perniagaan mereka, sama ada sama ada mengkurasi pilihan buku terbaik seperti Funbook atau mempamerkan fesyen unik seperti ZEKE Store.”

Mengutamakan Pelanggan: Pembeli Gembira, Perniagaan Maju

Buat PMKS, mengukuhkan hubungan dengan pelanggan adalah penting untuk berjaya. Shopee memahami kepentingan ini, dan baru-baru ini telah melancarkan program dan ciri bukan sahaja bertujuan untuk mengekalkan kepuasan pelanggan tetapi juga memacu pertumbuhan penjual.

Sejak Mac 2024, Shopee telah mengembangkan polisi Ubah Fikiran, menawarkan pemulangan mudah terhadap pelbagai produk agar pelanggan mendapat ketenangan fikiran apabila membeli-belah, sambil memastikan penjual dapat mengekalkan kepuasan pelanggan dengan pemulangan pantas dan mudah. Selain itu, proses Pemulangan dan Pengembalian Wang Shopee, yang terbaik dalam industri, dapat diproses dalam tempoh dua hari buat pembayaran melalui ShopeePay—jauh lebih cepat daripada purata tujuh hari industri. 

Penghantaran yang cepat dan boleh dipercayai adalah sebahagian keutamaan dan komitmen Shopee dalam membawakan khidmat berkualiti dan cemerlang melalui program seperti  Penghantaran Segera, Penghantaran Hari Seterusnya, dan Jaminan Tepat Waktu. Jaminan Tepat Waktu menawarkan baucar RM5 kepada pelanggan jika pesanan tiba lewat, memberi insentif penghantaran tepat waktu dan membina kepercayaan dengan pembeli—faktor penting untuk kejayaan setiap penjual.

Bekerjasama dengan rangkaian rakan logistik pihak ketiga (3PLs), Shopee juga melancarkan penghantaran percuma di seluruh platform mulai Julai 2024 untuk menambah nilai kepada pelanggan dan menyediakan mereka dengan pengalaman membeli-belah yang terbaik.

“Pelanggan adalah nadi PMKS dan Shopee. Memberikan tahap perkhidmatan yang tinggi adalah keutamaan Shopee, yang pastinya turut memberi manfaat kepada penjual di platform kami, dengan meningkatkan kepuasan , kesetiaan, dan pembelian berulang pelanggan,” kata Tan.

Dengan mengutamakan kepuasan pelanggan melalui inisiatif-inisiatif ini, Shopee membolehkan PMKS mencapai pengkalan pelanggan yang lebih luas dan mengecapi pertumbuhan mampan. Ianya memanfaatkan kedua-dua penjual dan pembeli — pelanggan yang puas menjadi pelanggan setia, dan dedikasi Shopee terhadap pengalaman membeli-belah yang lancar dapat memupuk kejayaan ini. 

1Building MSME Resilience in Southeast Asia (United Nations Development Programme, 2024) 



Share
Tweet
Pin
Share
No comments

 Shopee, platform e-dagang terkemuka di Asia Tenggara & Taiwan, terus mengukuhkan komitmennya sebagai pusat fesyen Muslimah dan inklusif yang berkembang pesat. Kajian Gaya Lagi Lit Fesyen Inklusif Shopee menunjukkan bahawa 9 daripada 10 penjual fesyen kini menawarkan pakaian mesra Muslimah untuk semua saiz di platform ini, dengan 60% daripada penjual ini foud memenuhi tiga perempat inventori dalam memenuhi permintaan dalam kategori yang semakin berkembang ini.

Apabila ditinjau, penjual fesyen mendedahkan lonjakan permintaan untuk fesyen Muslimah dan inklusif. Sebanyak 80% responden melaporkan peningkatan minat pelanggan terhadap pilihan pakaian sopan, bergaya, dan inklusif di platform ini. Data ini menggariskan kepentingan kategori ini dalam landskap fesyen Malaysia, dan kedudukan Shopee sebagai pemain utama dalam memenuhi keutamaan pelanggan yang berubah-ubah ini.

"Shopee aktif memacu gerakan fesyen Muslimah dan inklusif. Kami dapat melihat perubahan permintaan ke arah kategori ini dan komited memupuk keterangkuman di platform kami. Ini dapat disaksikan di mana 70% penjual telah merangkumkan pelbagai saiz dan model. Shopee memperkasa penjual untuk memenuhi permintaan terhadap pelbagai jenis bentuk badan lalu mewujudkan pengalaman membeli-belah yang benar-benar mewakili untuk seluruh rakyat Malaysia di platform ini," kata Ming Kit Tan, Ketua Pemasaran dan Pengurusan Data Shopee Malaysia.

Kajian ini mendedahkan pendekatan berasaskan data penjual Shopee terhadap penawaran fesyen Muslimah dan inklusif. 70% mengutamakan maklum balas pelanggan dan maklumat pesanan untuk inspirasi agar tawaran produk seiring dengan keperluan pelanggan yang berubah. Manakala, 30% penjual menggunakan sumber luar seperti analisis rakan sebaya, trend media sosial, blog fesyen, dan pengaruh pempengaruh tempatan untuk inspirasi.



Fokus terhadap data ini melengkapkan strategi jenama seperti Zoe Arissa. Esther, Pengasas Zoe Arissa, berkata, "Kami menggunakan ulasan pelanggan untuk menambahbaik produk dan perkhidmatan kami, dan menggunakan Shopee Live untuk berinteraksi dan berhubung dengan pelanggan secara langsung. Sebagai jenama fesyen tempatan, kami juga mereka pelbagai gaya mesra Muslimah untuk memastikan produk kami menepati cita rasa rakyat Malaysia."

Hasil kajian selanjutnya menunjukkan bahawa harga, kualiti, dan kepelbagaian adalah keutamaan pelanggan untuk fesyen Muslimah dan inklusif. 80% responden mendapati bahawa dengan menawarkan produk berkualiti tinggi dalam pelbagai warna dan saiz pada harga yang berpatutan adalah pendorong utama untuk menarik perhatian pelanggan. Sementara, lagi 20% membezakan jenama dengan penjual lain melalui reka bentuk unik dan autentik dan kerap memperbaharui koleksi.



ZUCCA, jenama fesyen sopan Malaysia, berkata. "Kami mereka pakaian yang menghormati nilai budaya dan agama sambil menggalakkan gaya peribadi. Dengan menyediakan pelbagai gaya kontemporari dan tradisional, kami memastikan setiap wanita dapat menemui sesuatu yang sesuai dengan citarasa unik mereka. Selain itu, kami komited memastikan kemampuan milik agar semua pelanggan kami dapat menikmati fesyen sopan berkualiti tinggi tanpa mengorbankan gaya atau bajet," kata Nurul Syamira, Pengasas Bersama, ZUCCA.

Komitmen Shopee terhadap keterangkuman membentuk landskap e-dagang Malaysia. Dengan memperkasakan penjual dan memupuk pendekatan berasaskan data, platform ini menawarkan pengalaman membeli-belah yang pelbagai dan berterangkum. Ini memenuhi permintaan pelanggan yang berubah-ubah dan meletakkan Shopee sebagai peneraju fesyen Muslimah dan inklusif. Dengan perubahan landskap fesyen di mana pengguna mahukan penawaran rangkaian fesyen yang lebih meluas, Shopee akan sentiasa memastikan setiap orang menemui Gaya Lagi Lit mereka.

Ketahui lebih lanjut tentang tawaran fesyen Muslimah dan inklusif Shopee sambil membeli- belah RM1 Super Seringgit Fashion Deals pada 7.7 Jualan Fesyen Mega: https://shopee.com.my/m/7-7

#shopee








Share
Tweet
Pin
Share
No comments

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Rekaan Praktikal Liyanacollection Menyerlah di Shopee Live: Platform Penstriman Langsung Memainkan Peranan Penting untuk Menonjolkan Fungsi & Nilai Produk

Shopee Live telah menjadi alat perniagaan penting buat Liyanacollection, jenama fesyen Muslimah tempatan yang menawarkan rekaan sedia pakai dengan sentuhan buatan khas. Diasaskan oleh Norliyana Abdul Ghani, seorang pereka fesyen yang belajar sendiri tentang rekaan fesyen dan mempunyai minat mendalam tentang fungsi pakaian, Liyanacollection mengutamakan keselesaan dan kepraktisan untuk wanita Muslimah moden. Pakaian mereka menampilkan rekaan mesra wudhu, mesra penyusuan dengan zip tersorok, dan fabrik berkualiti tinggi dan tebal yang direka elegan — semuanya pada harga yang berpatutan.



Mengintegrasikan Shopee Live ke dalam operasi harian Liyanacollection sejak tahun 2021 terbukti menjadi batu loncatan buat mereka. Semasa penstriman langsung, penonton berpeluang melihat butiran terperinci yang direka khas dalam setiap pakaian. Hos menunjukkan bagaimana zip yang tersembunyi dengan bijak pada kedua-dua lengan memudahkan untuk berwudhu dan zip tersorok untuk memudahkan ibu menyusu dan ciri-ciri lain yang menjadikan pakaian ini sesuai untuk pemakaian harian. Interaksi secara langsung ini amat penting dalam memacu kejayaan Liyanacollection. Ia membolehkan pelanggan melihat kepraktisan dan kecantikan rekaan mereka secara langsung, sekali gus mengukuhkan kepercayaan pelanggan. 


Norliyana menekankan kuasa ketelusan yang boleh dicapai melalui Shopee Live. “Ketelusan membina kepercayaan dan pelanggan setia," jelasnya. "Shopee Live membolehkan kami berhubung dengan pelanggan secara langsung, menunjukkan kualiti terperinci rekaan serta menjawab soalan secara langsung. Kepercayaan ini yang memacu kejayaan kami. Kami sangat mementingkan perkhidmatan pelanggan, dan penilaian kedai yang positif adalah penting bagi kami."



Ciri-ciri Shopee Live meningkatkan lagi pengalaman membeli-belah Shopee Live buat penonton Liyanacollection. Penonton boleh menebus Shopee Coins dan baucar pengikut baharu, sementara fungsi "beg oren" membolehkan mereka terus ‘add-to-cart’. Sejak mengintegrasikan Shopee Live, Liyanacollection telah melihat kesan ketara, terutamanya semasa musim kemuncak seperti  Raya, di mana hasil jualan mereka berganda.



Untuk kekal berdaya saing dalam dunia e-dagang yang sentiasa berkembang, Shopee memperkasa Liyanacollection melalui peluang pembelajaran yang berterusan. Ciri platform ini yang memberi fokus kepada perkongsian ilmu dan ketelusan analitik data pengunjung juga membolehkan meraka mengetahui tentang trend semasa dan perkembangan terkini platform. "Perniagaan saya adalah 80% dalam talian, jadi saya sentiasa menimba ilmu tentang perkembangan terbaharu platform ini," kata Norliyana. "Setiap minggu, pasukan saya menyertai kelas dalam talian untuk memahami lebih lanjut dan kekal maklum tentang perkembangan dunia jualan dan beli-belah dalam talian." Universiti Shopee menawarkan kursus percuma dan menyediakan ilmu perniagaan dalam talian penting terutamanya buat penjual baharu. 




Liyanacollection telah berkembang dari sebuah usaha dropshipping menjadi perniagaan tempatan yang berjaya dan membawa impak positif kepada komuniti. Dengan hampir 30 pekerja, jenama ini memperkasakan tukang jahit tempatan dengan mengambil mereka di kilang jahit Liyanacollection di Alor Setar, Kedah. Terkini, menawarkan 50 rekaan tersendiri, dengan fokus terhadap pakaian tradisional dan perkahwinan, Liyanacollection meraikan warisan budaya sambil menawarkan wanita Muslimah moden dengan pilihan yang bergaya dan praktikal. Dengan lebih daripada 2000 helai terjual di Shopee, Baju Kurung Brocade LYS Beryna adalah yang terlaris. Liyanacollection merancang untuk melancarkan koleksi pakaian kasual dan tudung, menunjukkan komitmen mereka untuk mencapai pelanggan yang lebih luas dan kekal relevan dalam arena fesyen Muslimah dalam talian.



Shopee komited untuk memupuk komuniti penstriman langsung dan memacu pertumbuhan e-dagang melalui inisiatif seperti Stream-A-Thon. Program ini membantu ahli Shopee Affiliate baharu memulakan perjalanan penstriman langsung mereka di Shopee Live dengan menawarkan mereka peluang untuk memperoleh sehingga RM3,000 sebulan, menggalakkan mereka berinteraksi dengan penonton dan menyediakan alat serta pengetahuan yang diperlukan untuk berjaya. Dengan menyertai Shopee-A-Thon, ahli affiliate baharu boleh membina pangkalan pelanggan mereka, dan meningkatkan potensi jualan mereka, memastikan permulaan yang kukuh di Shopee Live. Untuk maklumat lanjut, layari: https://shopee.com.my/m/Stream-A-Thon 

Share
Tweet
Pin
Share
No comments
Newer Posts
Older Posts

about me

about me
Salam and Hi! I'm Aiman from Penang, Malaysia. 26 year old. Actuarial Science graduates. Full time employee of private sector. Click my picture to my Instagram.

Follow Us

  • facebook
  • twitter
  • instagram

Contact Form

Name

Email *

Message *

Followers

Categories

giveaway segmen contest share personal random education review travel covid19 tips MOOD kdrama Malaysian korea useful kesihatan kmovie

recent posts

My Blog List

  • ABAM KIE : The Man of The House
    Mengapa industri pelancongan di Kelantan Kurang Berkembang?
  • Syazni Rahim Blog
    10 Aktiviti Menarik Musim Hujan
  • Cerita Ceriti Ceritu Mamapipie
    Bermain Sambil Belajar Ilmu Kewangan di Mortgagecalculator.org
  • THEJAGUNGSPIRASI
    Acara Terbesar Shopee Himpunkan 2,000 Affiliate Untuk Bantu Rakyat Malaysia Dapatkan Tawaran Terbaik Kempen 7.7
  • JiwarOsak
    Bonus RM2000 Penjawat Awam Mula Dibayar
  • LADY LIKE ME !
    Wordless Wednesday: Flew from Thailand with Barathy ❤️
  • Cerita Ceriti Ceritu Mamapipie
Show 5 Show All

Blog Archive

  • ▼  2025 (5)
    • ▼  June 2025 (2)
      • Acara Terbesar Shopee Himpunkan 2,000 Affiliate Un...
      • Penjual Tempatan Berinovasi Dalam Landskap E-Dagan...
    • ►  March 2025 (2)
    • ►  February 2025 (1)
  • ►  2024 (25)
    • ►  December 2024 (3)
    • ►  November 2024 (1)
    • ►  October 2024 (1)
    • ►  September 2024 (1)
    • ►  August 2024 (1)
    • ►  July 2024 (2)
    • ►  June 2024 (1)
    • ►  May 2024 (2)
    • ►  March 2024 (5)
    • ►  February 2024 (3)
    • ►  January 2024 (5)
  • ►  2023 (15)
    • ►  December 2023 (2)
    • ►  November 2023 (2)
    • ►  October 2023 (1)
    • ►  September 2023 (3)
    • ►  August 2023 (1)
    • ►  July 2023 (1)
    • ►  June 2023 (3)
    • ►  March 2023 (1)
    • ►  February 2023 (1)
  • ►  2022 (23)
    • ►  November 2022 (2)
    • ►  September 2022 (4)
    • ►  July 2022 (2)
    • ►  June 2022 (1)
    • ►  May 2022 (1)
    • ►  April 2022 (1)
    • ►  March 2022 (7)
    • ►  February 2022 (1)
    • ►  January 2022 (4)
  • ►  2021 (68)
    • ►  December 2021 (1)
    • ►  November 2021 (3)
    • ►  October 2021 (4)
    • ►  September 2021 (4)
    • ►  August 2021 (5)
    • ►  July 2021 (2)
    • ►  June 2021 (7)
    • ►  May 2021 (10)
    • ►  April 2021 (5)
    • ►  March 2021 (13)
    • ►  February 2021 (7)
    • ►  January 2021 (7)
  • ►  2020 (110)
    • ►  December 2020 (10)
    • ►  November 2020 (7)
    • ►  October 2020 (9)
    • ►  September 2020 (9)
    • ►  August 2020 (7)
    • ►  July 2020 (8)
    • ►  June 2020 (8)
    • ►  May 2020 (15)
    • ►  April 2020 (8)
    • ►  March 2020 (13)
    • ►  February 2020 (9)
    • ►  January 2020 (7)
  • ►  2019 (20)
    • ►  October 2019 (1)
    • ►  September 2019 (5)
    • ►  August 2019 (3)
    • ►  July 2019 (6)
    • ►  April 2019 (2)
    • ►  March 2019 (1)
    • ►  January 2019 (2)
  • ►  2018 (16)
    • ►  December 2018 (3)
    • ►  November 2018 (1)
    • ►  September 2018 (2)
    • ►  July 2018 (4)
    • ►  April 2018 (1)
    • ►  January 2018 (5)
  • ►  2017 (68)
    • ►  October 2017 (4)
    • ►  August 2017 (15)
    • ►  July 2017 (9)
    • ►  June 2017 (5)
    • ►  May 2017 (21)
    • ►  April 2017 (1)
    • ►  February 2017 (6)
    • ►  January 2017 (7)
  • ►  2016 (14)
    • ►  November 2016 (3)
    • ►  August 2016 (3)
    • ►  May 2016 (2)
    • ►  April 2016 (5)
    • ►  March 2016 (1)

Created with by ThemeXpose | Distributed by Blogger Templates