Assalamualaikum
Esok akan berlangsungnya hari keputusan SPM untuk tahun 2019 dikeluarkan. Wah dah 4 tahun berlalu waktu aku jugak rasa keterujaan menantikan hari esok. Aku SPM tahun 2015, keputusan SPM dikeluarkan pada 3 Mac 2016. Alhamdulillah keputusan SPM aku dulu membanggakan jugak la walaupun tak naik pentas. Sebab sekolah asrama penuh ni budak-budak straight A ramai, aku yang slack tak straight dua subjek ni tak dapat la naik pentas. Dulu aku dapat 3A 6A- 1B+ 1C+. Pencapaian terbaik aku la, sebab sebelum tu paling tinggi pun 5A-.
Apa-apa pun result yang kita dapat, bersyukur la. Ni serius baru permulaan. Sebab ramai kawan aku yang keputusan SPM biasa-biasa ja tu lagi cemerlang dari aku waktu kat universiti ni.
Sini aku nak share la beberapa tips apa yang perlu buat sebelum dan selepas ambil keputusan SPM tu. *disclaimer: tak semua aku buat, tapi aku harap aku dapat buat semua ni masa dulu*
1) Banyakkan berdoa dan solat hajat
Walaupun kita rasa kita dah boleh capai target kita, tolong jangan berhenti berdoa. Sebab apa-apa rezeki pun semua Allah yang bagi. Kun Fayakun. Kalau Allah kata jadi, maka jadilah. Kalau rasa macam down takut keputusan teruk, teruskan berdoa.
Dulu aku ni subjek Kimia tu masa trial dapat 40 je, dan masa jawab exam pun aku masih tak yakin dengan apa yang aku jawab. Tup tup keluar keputusan, Kimia salah satu yang aku dapat A-.
2) Berbakti kepada ibu bapa, mohon doa daripada mereka.
Aku percaya dengan benda ni. Daripada aku UPSR sampai sekarang ni, aku wajib kena mintak doa daripada ibu. Kalau boleh tu, jangan lukakan hati ibu kita. Aku dari dulu rasa aku belajar tak seteruk kawan-kawan yang lain. Tapi Alhamdulillah result aku memberangsangkan jugak la. Berkat doa ibu.
3) Bersyukur Dengan Keputusan Yang Diperoleh
Sepuas mana pun kita dengan result kita, jangan kufur dengan nikmat tu. Sekurang-kurangnya syukur kita pada keputusan yang tak berapa cemerlang tu boleh membawa kepada nikmat yang lebih besar pada masa akan datang.
4) Jangan Bandingkan Keputusan Kita Dengan Orang Lain
Sebabkan kita bandingkan keputusan dengan orang lain tu, boleh mendatangkan dua perkara, riak dan kufur nikmat. Kalau kita bandingkan dengan orang yang keputusan lagi rendah dari kita, kita akan lebih mudah untuk riak. Sebaliknya kalau kita bandingkan dengan orang yang keputusan lebih baik dari kita, kita akan mudah untuk kufur nikmat. Sebaliknya, banyakkanlah bersyukur.
5) Berterima kasih kepada guru-guru
Yang ni pun penting. Tanpa guru-guru semua tu, kita takkan dapat apa keputusan. Mereka banyak membantu kita jadi orang. Kalau macam aku dulu, sekolah aku dengan rumah aku di negeri lain. Jadi, ini jelah masa untuk aku nak jumpa semua guru untuk ucap terima kasih. Kalau ada duit sikit, bagilah hadiah penghargaan apa-apa. Guru pasti akan kenang sampai bila-bila.
Tambahan, mintak lah nasihat dari cikgu-cikgu ni untuk kursus apa yang kita nak sambung lepas ni. Memang semua pun atas pilihan kita sendiri, tapi dengan nasihat guru tu boleh menambahkan lagi kebaikan dalam pilihan tu.
6) Luangkan masa dengan kawan-kawan
Ini sangatlah penting terutamanya yang tinggal di asrama, dan kebanyakkan kawan-kawan kita rumahnya jauh-jauh. Ini boleh dikatakan antara saat-saat terakhir kita nak luangkan masa dengan diorang. Bila dah makin meningkat dewasa, kawan silih berganti. Jadi, kawan yang kau ada sekarang mungkin kawan kau sampai situ je. Kalau ada masa, luangkan la dengan diorang.
7) Cari Peluang Untuk Dapatkan Dermasiswa/Biasiswa
Selepas balik rumah tu, kau hadaplah komputer cari peluang sebarang bantuan yang kau rasa boleh dapat. Ini aku share pengalaman aku la ye, aku setiap hari buka carian untuk biasiswa. Alhamdulillah dalam banyak-banyak yang aku apply tu, dapat dua interview. Iaitu Biasiswa JPA/Mara dengan Yayasan Peneraju.
Aku sebenarnya memang dah target nak masuk IPTA je. So, kat interview tu sebenarnya nak ambik pengalaman interview je. Kat sini ada aku kongsikan Pengalaman Interview Yayasan Peneraju
Selain tu, aku dapat jugak dipanggil ke Era FM untuk dapatkan Dermasiswa. Yang ni macam contest je. Tapi nasib baik, dapat la merasa masuk radio dan jumpa artis.
Apa-apa pun, goodluck untuk para pelajar SPM 2019. Jangan putus asa. Ke mana pun korang pergi lepas ni, pergi je. Jangan downgrade tempat belajar korang. You guys are awesome. You did great. Maybe the time is not now, maybe soon.
Esok akan berlangsungnya hari keputusan SPM untuk tahun 2019 dikeluarkan. Wah dah 4 tahun berlalu waktu aku jugak rasa keterujaan menantikan hari esok. Aku SPM tahun 2015, keputusan SPM dikeluarkan pada 3 Mac 2016. Alhamdulillah keputusan SPM aku dulu membanggakan jugak la walaupun tak naik pentas. Sebab sekolah asrama penuh ni budak-budak straight A ramai, aku yang slack tak straight dua subjek ni tak dapat la naik pentas. Dulu aku dapat 3A 6A- 1B+ 1C+. Pencapaian terbaik aku la, sebab sebelum tu paling tinggi pun 5A-.
![]() |
| Bukan result aku |
Sini aku nak share la beberapa tips apa yang perlu buat sebelum dan selepas ambil keputusan SPM tu. *disclaimer: tak semua aku buat, tapi aku harap aku dapat buat semua ni masa dulu*
1) Banyakkan berdoa dan solat hajat
Walaupun kita rasa kita dah boleh capai target kita, tolong jangan berhenti berdoa. Sebab apa-apa rezeki pun semua Allah yang bagi. Kun Fayakun. Kalau Allah kata jadi, maka jadilah. Kalau rasa macam down takut keputusan teruk, teruskan berdoa.
Dulu aku ni subjek Kimia tu masa trial dapat 40 je, dan masa jawab exam pun aku masih tak yakin dengan apa yang aku jawab. Tup tup keluar keputusan, Kimia salah satu yang aku dapat A-.
2) Berbakti kepada ibu bapa, mohon doa daripada mereka.
Aku percaya dengan benda ni. Daripada aku UPSR sampai sekarang ni, aku wajib kena mintak doa daripada ibu. Kalau boleh tu, jangan lukakan hati ibu kita. Aku dari dulu rasa aku belajar tak seteruk kawan-kawan yang lain. Tapi Alhamdulillah result aku memberangsangkan jugak la. Berkat doa ibu.
3) Bersyukur Dengan Keputusan Yang Diperoleh
Sepuas mana pun kita dengan result kita, jangan kufur dengan nikmat tu. Sekurang-kurangnya syukur kita pada keputusan yang tak berapa cemerlang tu boleh membawa kepada nikmat yang lebih besar pada masa akan datang.
4) Jangan Bandingkan Keputusan Kita Dengan Orang Lain
Sebabkan kita bandingkan keputusan dengan orang lain tu, boleh mendatangkan dua perkara, riak dan kufur nikmat. Kalau kita bandingkan dengan orang yang keputusan lagi rendah dari kita, kita akan lebih mudah untuk riak. Sebaliknya kalau kita bandingkan dengan orang yang keputusan lebih baik dari kita, kita akan mudah untuk kufur nikmat. Sebaliknya, banyakkanlah bersyukur.
5) Berterima kasih kepada guru-guru
Yang ni pun penting. Tanpa guru-guru semua tu, kita takkan dapat apa keputusan. Mereka banyak membantu kita jadi orang. Kalau macam aku dulu, sekolah aku dengan rumah aku di negeri lain. Jadi, ini jelah masa untuk aku nak jumpa semua guru untuk ucap terima kasih. Kalau ada duit sikit, bagilah hadiah penghargaan apa-apa. Guru pasti akan kenang sampai bila-bila.
Tambahan, mintak lah nasihat dari cikgu-cikgu ni untuk kursus apa yang kita nak sambung lepas ni. Memang semua pun atas pilihan kita sendiri, tapi dengan nasihat guru tu boleh menambahkan lagi kebaikan dalam pilihan tu.
6) Luangkan masa dengan kawan-kawan
Ini sangatlah penting terutamanya yang tinggal di asrama, dan kebanyakkan kawan-kawan kita rumahnya jauh-jauh. Ini boleh dikatakan antara saat-saat terakhir kita nak luangkan masa dengan diorang. Bila dah makin meningkat dewasa, kawan silih berganti. Jadi, kawan yang kau ada sekarang mungkin kawan kau sampai situ je. Kalau ada masa, luangkan la dengan diorang.
7) Cari Peluang Untuk Dapatkan Dermasiswa/Biasiswa
Selepas balik rumah tu, kau hadaplah komputer cari peluang sebarang bantuan yang kau rasa boleh dapat. Ini aku share pengalaman aku la ye, aku setiap hari buka carian untuk biasiswa. Alhamdulillah dalam banyak-banyak yang aku apply tu, dapat dua interview. Iaitu Biasiswa JPA/Mara dengan Yayasan Peneraju.
Aku sebenarnya memang dah target nak masuk IPTA je. So, kat interview tu sebenarnya nak ambik pengalaman interview je. Kat sini ada aku kongsikan Pengalaman Interview Yayasan Peneraju
Selain tu, aku dapat jugak dipanggil ke Era FM untuk dapatkan Dermasiswa. Yang ni macam contest je. Tapi nasib baik, dapat la merasa masuk radio dan jumpa artis.
![]() |
| Dapat jumpa Dr Fazley Yaakob dan dapat nasihat daripada beliau. |
![]() |
| Alhamdulillah jugak dapat macbook air daripada pihak Era.fm |
























