Panduan Untuk Pelajar Menulis Email Kepada Pensyarah/Guru

by - Tuesday, May 12, 2020

Assalamualaikum,


Dalam musim PKP ni, memang banyak institusi pengajian yang melakukan kelas atas talian atau online class kan. Bagi nak hantar assignment atau apa-apa yang berkaitan, para pensyarah kebiasaannya mesti nak kita hantar melalui email. Namun, tak ramai yang tahu etika yang betul untuk menghantar email kepada pensyarah atau guru. Boleh juga diguna pakai untuk yang bekerja, untuk hantar email kepada bos ataupun klien.

1) Tolong tulis 'content' atau 'subject'. Jangan terus hantar sesuatu email dengan satu file sahaja. Pensyarah ni banyak tau kerja lain selain ajar pelajar ni. Jangan kita expect pensyarah boleh teka email kita isinya apa kalau tak ada subject. Dan jangan salahkan pensyarah pulak kalau tiba-tiba markah assignment nanti zero hehe

2) Mulakan email dengan pengenalan diri sendiri. Berbekalkan username email yang entah apa-apa tu, jangan kita expect pensyarah dapat kenal kita terus. Sekurang-kurangnya mulakan dengan nama penuh, nombor matrik ID dan dari kelas mana. 

3) Jangan frust kalau email lambat dibalas atau tak dibalas terus. Seperti disebut tadi, pensyarah ni ada hal lain juga nak diuruskan. Jangan terus spam dengan email lain kalau email yang dihantar tidak dibalas dalam masa beberapa hari. Kalau lebih dari 3 hari bekerja atau dalam seminggu dua tak dibalas juga, barulah cuba untuk email semula.

4) Kesalahan grammar atau tatabahasa tak apa. Tapi penggunaan tanda baca sangat perlu dipertimbangkan. Jangan sesekali letak ??? atau !!!. Sangat tidak beradab. Cukuplah dengan satu tanda baca.

5) Jangan pernah menyuruh kawan-kawan kita hantarkan email untuk kita. Contoh, "Kawan saya minta saya emailkan..." sebab sangatlah tidak beradab. Melainkan kerja berkumpulan.

6) Elakkan dari menggunakan singkatan. Common singkatan masih boleh diterima seperti 'yg', 'dgn', 'dll' tapi kalau boleh elak, elakkan lah. Jangan pulak tulis singkatan ala ala budak Wechat pulak sampai merosakkan terus bahasa.

7) Jangan demand. Elakkan email dengan pensyarah macam whatsapp dengan member. Tak perlu letak arahan seperti "balas email saya sebelum esok". Arahan macam tu cuma boleh diarah oleh pensyarah atau bos sahaja. Sebagai pelajar atau pekerja biasa, jangan!

8) Yang terakhir, jangan hantar email last minute untuk bertanya soalan yang tak logik seperti "bagaimana nak mulakan assignment ni". Last minute task untuk kita bermaksud 'jangan expect markah tinggi' dari pensyarah ye. 

Sekian. semoga kita boleh la ubah etika nak mulakan email dengan orang yang lebih tinggi dari kita. 

credit Facebook Elena Tengku

You May Also Like

23 comments

  1. Good sharing. Sebab ramai lagi tak tahu adab menghantar emel.

    ReplyDelete
  2. Bagus plak ada panduan macam ni, supaya senang mereka tau, lepas habis belajar nak menulis email untuk mohon kerja atau sebagainya...ramai anak muda sekarang memang tak tau nak bukak email dan menulis email..thanks yaa sharing..

    ReplyDelete
  3. btul tu...sebelum hantar email kena tau panduan yg betul dan semestinya guna bahasa yg elok dan senang difahami bkn mcm ayat2 singakatan yg sukar difahami

    ReplyDelete
  4. Salam kenal.
    Panduan kepada saya juga, terima kasih.

    ReplyDelete
  5. good sharing. dulu2 masa belajar ssmua rujuk buku je, bertuah budak-budak sekarang, senua di hujung jari je

    ReplyDelete
  6. Satu tip yang bagus untuk direnungi kepada yg kurang arif bab berkomunikasi dgn pensyarah.

    ReplyDelete
  7. Info yang bagus ni Nanti bolehle sis fowardkan kat anak bujang sis..biar dia belajar cara2 menulis email

    ReplyDelete
  8. Bagus perkongsian ni, terutama kpd mereka mereka yang baru nak berjinak jinak di alam pekerjaan.

    ReplyDelete
  9. Bolehlah bagi anak bujang tengok. Mana tahu ada kawan-kawan dia yang memerlukannya.

    ReplyDelete
  10. Terima kasih berkongsi tips yang berguna ini. Untuk yang sedang mencari pekerjaan, sekarang ni Google je. Mcm-mcm yang boleh dibuat sebagai panduan

    ReplyDelete
  11. Pernah melaluinya masa mengajar satu masa dulu.. mmg penat juga lecturer nak.keep track

    ReplyDelete
  12. tips yg bagus.
    jgn main taram jer kan.
    kena ada adab. gaya bahasa betul. format yg betul.

    ReplyDelete
  13. Setuju sangat tu sis... kadangkala, baru tengok email address pun dah pening kepala dah... almaklumlah, dulu pernah mengajar budak-budak matriks... basically, email ettique memang penting dan perlu difahami supaya di kemudian hari kita akan dibentuk menjadi seorang yang beretika bukan sahaja di dalam pertuturan biasa tetapi juga pertuturan di alam maya...

    ReplyDelete
  14. thanks sharing ni sis. berguna sangat utk students dalam hal tulis emel pun ada etika

    ReplyDelete
  15. wah.. bagus perkongsian ni, moga jadi manfaat buat student2 supaya faham tatacara hantar email kepada pensyarah mereka..

    ReplyDelete
  16. Perkongsian yang bagus. Sebab ramai sahabat dan HR team kawan-kawan akak cakap ramai yang tak reti tulis proper email. Kadang salutations pun tak bagi. Tulis pula takda mukadimah. Memang takda siapa layan la nanti.

    ReplyDelete
  17. Thanks share tips macam ni sebab ramai student kadang-kadang kelemahannya mereka adalah menulis emel seperti ini. Benda ni penting sebab mencerminkan kualiti pelajar dan cara pemikiran

    ReplyDelete
  18. masa abe kie belajar di UM suku abad lps, tugasan kena taip n cetak. Budak2 skrg mudah kan? antar softcopy je. x yah pikir nak beli dakwat printer.

    ReplyDelete
  19. info yang berguna, moga bermanfaat untuk pelajar tahu tentang cara dan panduan menulis atau bertanya pada pensyarah atau cikgu, jangan pakai hentam saja

    ReplyDelete
  20. As salam. Tahniah kerana Aiman terpilih sbg pemenang gantian segmen di atas. Utk maklumat lanjut dan cara menuntut hadiah, sila klik link di bawah.

    http://www.zukidin.com/2020/05/keputusan-segmen-pertukaran-bloglist.html

    Tawaran tamat pada 18 Mei 2020, jam 9.00 pagi.

    Sekian. Terima kasih.

    Abam Kie

    ReplyDelete
  21. Numpang promo ya gan
    kami dari agen judi terpercaya, 100% tanpa robot, dengan bonus rollingan 0.3% dan refferal 10% segera di coba keberuntungan agan bersama dengan kami ditunggu ya di dewapk^^^ ;) ;) :*

    ReplyDelete